آهن آنلاین
هر بندیل میلگرد چند شاخه و وزن آن چند کیلوگرم است؟

هر بندیل میلگرد چند شاخه و وزن آن چند کیلوگرم است؟

چهارشنبه 18 آبان 1401
زمان مطالعه: 13 دقیقه

اگر میلگرد یا هر محصول فولادی دیگری خریداری کرده‌اید مطمئناً اصطلاح بندیل میلگرد را شنیده‌اید. بعد از آنکه مراحل تولید در کارخانه‌ها به اتمام رسید برای ارسال میلگردها باید آن‌ها را بسته‌بندی کرد. قبل از خواندن این مطلب بهتر است بگوییم، نام اصلی بسته‌بندی میلگرد، باندیل میلگرد است که به اشتباه در میان عموم با نام بندیل میلگرد جا افتاده است.

بستن بندیل میلگرد، اگرچه ساده به نظر می‌رسد اما دارای ملاحظاتی است. این ملاحظات بیشتر مربوط به رعایت تعداد شاخه و وزنی است که یک تعداد بندیل مشخص می‌توانند، تحمل کنند. اگر بسته‌بندی به‌صورت استاندارد انجام نشود، ممکن است در فرآیند حمل‌ونقل تسمه بندیل باز شده و خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشته باشد. به‌علاوه، رعایت ضوابط قانونی بندیل میلگرد نیز در خریدوفروش آن ضروری است.

در این مقاله ضمن آشنایی با کارکرد اصلی بندیل، به توضیح مزایای این روش بسته‌بندی خواهیم پرداخت. همچنین، ضوابط بندیل میلگرد را نیز مرور کرده و توضیح می‌دهیم که بسته‌بندی بندیل میلگرد چه نقشی در شناسایی و تجارت آن بازی می‌کند. در بخش بعدی نیز به شرایط انبارداری بندیل میلگرد می‌پردازیم. در بخش‌های پایانی تولیدکنندگان برتر میلگرد در کشور را معرفی کرده و عوامل مؤثر بر قیمت هر بندیل میلگرد را شرح می‌دهیم.

مجموعه‌ آهن آنلاین قیمت روز میلگرد را در انواع و سایزهای متعدد ارائه می‌کنند. همچنین قیمت میلگرد و کارخانه به تفکیک آن را می‌توانید در سایت آهن آنلاین مشاهده فرمایید.

بندیل میلگرد چیست؟

اگر در کار ساخت و ساز باشید مطمئناً کلمه بندیل را شنیده‌اید. جهت بسته‌بندی محصولات فولادی از بندیل استفاده می‌کنند و آنها را دور محصول می‌پیچند. وقتی این محصول فولادی میلگرد باشد به آن بندیل میلگرد می‌گویند. اما چه ضرورتی به وجود آن احساس می‌شود؟ از سویی این روش بسته‌بندی نسبت به دیگر روش‌های موجود کم هزینه‌تر هستند، و به دلیل صرفه اقتصادی مورد توجه زیادی قرار می‌گیرند و استفاده بیشتری دارند.

 

جهت بسته بندی محصولات فولادی همچون میلگرد از بندیل استفاده می‌کنند که به آن بندیل میلگرد گویند
جهت بسته بندی محصولات فولادی همچون میلگرد از بندیل استفاده می کنند که به آن بندیل میلگرد گویند

 

اما تمام محصولات فولادی را نمی‌توانیم با این روش بسته‌بندی کنیم و از آن به منظور بسته‌بندی میلگردها، لوله‌های بسیار نازک و شمش استفاده می‌کنند. یک نکته که در رابطه با بندیل‌های میلگرد در نظر داشته باشید این امر است که شاخه‌های میلگرد موجود در هر بندیل باید طول برابر داشته باشند. 

نکاتی در رابطه با بندیل بندی میلگردها

میلگردها به دو صورت شاخه و کلاف بسته‌بندی می‌شوند. در دسته‌بندی میلگردها خواص مکانیکی و شکل‌پذیر بودن آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

میلگردها از نظر خواص مطرح شده در سه گروه قرار می‌گیرند:

  • فولاد نرم
  • فولاد نیم سخت
  • فولاد سخت

اگر فولادهای نرم (S240) و فولادهای نیم سخت (S340 ,S400) قطرهایشان برابر و از دوازده میلی‌متر کمتر باشد، آنها را به دو شکل کلاف و شاخه بسته‌بندی می‌کنند. اما اگر همین دو نوع فولاد قطرهای برابر داشته باشند اما از چهارده میلی‌متر بیش‌تر باشند در این‌صورت فقط به شکل شاخه می‌توان آنها را بسته‌بندی کرد. در آخر میلگردهایی که جنس آنها از نوع فولاد سخت است که فقط به شکل شاخه مستقیم بسته‌بندی می‌شوند.

نحوه بسته بندی میلگرد

بسته‌بندی میلگرد به دو روش کلاف و شاخه یا همان بندیل انجام می‌شود. برای انتخاب روش بسته‌بندی باید دقت داشت که نوع فولاد بکار رفته شده برای ساخت میلگرد از چه نوعی و ضخامت هر شاخه میلگرد، چقدر است.

از روش بسته‌بندی کلاف برای میلگردهای ساخته‌شده از فولاد سخت یا نیمه‌سختی استفاده می‌شود که قطر آن‌ها کمتر از 12 میلی‌متر باشد. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که بسته‌بندی میلگردهای نرم و نیمه سخت با قطر بیش از 12 میلی‌متر و میلگردهای فولاد سخت، با استفاده از بندیل انجام می‌شود. قیمت میلگرد 8، که یکی از سایزهای نازک این محصول است را در جداول موجود در سایت می توانید مشاهده کنید.
دلیل این موضوع هم ساده است. درروش کلاف، میلگردها باید تا نزدیک به نود درجه خم شوند. انجام چنین کاری برای فولاد سخت یا با قطر بالا ممکن نیست یا حداقل باعث آسیب دیدن آن می‌شود. البته، برای اطمینان بیشتر می‌توان از بندیل برای بسته‌بندی همه انواع میلگرد حتی نازک‌ترین آن‌ها استفاده کرد. به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت که بندیل میلگرد ایمن‌ترین روش برای بسته‌بندی بیشتر میلگردهاست.

کارکرد اصلی بندیل میلگرد چیست؟

برای بسته‌بندی انواع لوله‌های نازک و میلگرد با قطرهای متفاوت از بندیل استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد بندیل یک ورق نازک و باریک از فولاد یا پلاستیک است. این ورق درواقع، کم‌هزینه‌ترین و آسان‌ترین روش بسته‌بندی میلگرد است که اتفاقاً امنیت بالایی هم دارد.
بندیل میلگرد کار حمل‌ونقل، وزن‌کشی و شناسایی مشخصات شرکت سازنده میلگرد را آسان می‌کند. یکی دیگر از مزایای بندیل این است که مانع از آسیب‌دیدگی میلگردها در طول فرآیند حمل‌ونقل یا نگهداری در انبار می‌شود. این روش همچنین، امنیت میلگردها را در برابر سرقت بالا می‌برد. در صورت باز بودن میلگردها، سارقین آهن راحت‌تر می‌توانند، تعدادی از شاخه‌ها را به سرقت ببرند.

دستگاه بندیل میلگرد

بستن تسمه به دور شاخه‌های میلگرد، عملیاتی مکانیکی است که توسط دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود. در این عملیات ابتدا تعداد شاخه‌ها توسط سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوتری مشخص و به دستگاه داده می‌شود. سپس شاخه‌ها جدا شده و توسط دستگاه، ابتدا انتهایشان باهم تراز می‌شود. در مرحله بعد هم دستگاهی دیگر دسته میلگرد را بلند کرد و بندیل فولادی را به دور آن محکم می‌کند.

 

در این تصویر نمایی از دستگاه بندیل میلگرد را مشاهده می کنید.
در این تصویر نمایی از دستگاه بندیل میلگرد را مشاهده می کنید.

 

هر بندیل میلگرد چند تن است؟

همان‌طور که می‌دانید شیوه‌های بسته‌بندی میلگردها و تمامی محصولات فولادی با توجه به کارخانه‌ تولید کننده و ضوابط در نظر گرفته شده و حاکم بر آن مجموعه متغیر است. اما به طور کلی می‌توان گفت وزن بسته‌بندی در نظر گرفته شده برای میلگردها متغییر بوده، وزن بندیل اکثر برندها بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلوگرم و برند ذوب آهن وزنی بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلوگرم دارند.

وزن هر بندیل میلگرد چقدر است؟

بندیل‌های میلگرد در هر وزنی موجود هستند، به عبارتی با توجه به کارخانه سازنده وزن هر بندیل میلگرد متغییر بوده و بین دو تا پنج و نیم تن است که آن نیز بستگی به سایز میلگردهای و کارخانه تولید کننده دارد. با توجه به موارد مطرح شده مشخص گردید هر بندیل میلگرد چند شاخه است.

وزن هر بندیل میلگرد بستگی مستقیم به عوامل زیر دارد:

  • تعداد شاخه‌ها
  • وزن هر شاخه
  • قطر هر شاخه
  • ظرفیت بسته‌بندی دستگاه‌های تولیدکننده

نکته‌ای که در مورد وزن هر بندیل وجود دارد، این است که وزن هر نوع میلگرد در یک کارخانه تولیدی، باید همواره ثابت باشد. به‌این‌ترتیب، می‌توان از وزن کلی بندیل و تقسیم آن به وزن هر شاخه که بر روی آن حک شده به تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل دست‌یافت.
از طرف دیگر، وزن تمامی بندیل‌های تولیدشده توسط یک تولیدکننده، بدون توجه به وزن هر شاخه یا قطر آن ثابت است. به‌طور مثال، وزن میلگرد محصول کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، 4.7 تن است. این عدد ثابت، کار محاسبه تعداد شاخه در هر بندیل را ساده می‌کند.
به‌طور مثال، طبق استانداردهای اعلام‌شده از سوی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، وزن هر شاخه میلگرد 12 این کارخانه 10.5 کیلوگرم است. حال ازآنجایی‌که وزن هر بندیل میلگرد 4.7 تن است با تقسیم این عدد بر عدد 10.5 می‌توان نتیجه گرفت که در هر بندیل از این میلگرد، 447 عدد میلگرد 12 وجود دارد.

هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل میلگرد متفاوت است، برای اینکه بدانیم یک بندیل میلگرد چند شاخه است، وزن هر بندیل را بر وزن هر شاخه تقسیم می‌کنند، بدین صورت مشخص می‌شود هر بندیل میلگرد چند شاخه دارد. در این بخش با مثال این توضیح خواهیم داد که هر بندیل چند شاخه است.

تعداد شاخه در هر بندیل

استاندارد تعریف شده برای هر بسته در کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان معادل چهار تن و هفتصد کیلوگرم است و وزن شاخه‌های میلگرد سایز ۱۶ این کارخانه وزنی معادل بر۱۹ دارد؛ بنابراین برای اینکه بدانید تعداد میلگرد در هر بندیل چند شاخه است قسمت بعدی را مطالعه کنید.

در هر بسته چه تعداد شاخه قرار خواهد گرفت قسمت بعدی را مطالعه کنید.

 

تعداد هر میلگرد در هر بندیل میلگرد برابر است با 247 شاخه
تعداد هر میلگرد در هر بندیل میلگرد برابر است با 247 شاخه

 

تعداد میلگرد در هر بندیل

جهت محاسبه این پارامتر وزن هر بسته را بر وزن یک شاخه میلگرد تقسیم می‌کنند. در یک مثال می‌خواهیم تعداد شاخه‌های میلگرد ۱۶ در یک بندیل را محاسبه کنیم، به همین دلیل نیاز داریم بدانیم هر بندیل میلگرد ۱۶ چند تن است؟ طبق گفته بالا استاندارد تعریف شده کارخانه ذوب آهن برابر ۴ تن و هفتصد کیلوگرم است، که آن را بر وزن یک شاخه میلگرد ۱۶ (هر شاخه میلگرد ۱۶، ۱۹ کیلوگرم است) تقسیم می‌کنند بنابراین تعداد میلگرد در هر بندیل حدوداً ۲۴۷ شاخه است (میلگرد ۱۶ مد نظر است). اما اگر میلگرد ۱۴ مد نظر باشد تنها می‌توان ۳۱۳ عدد از این میلگردها را در یک بسته‌بندی قرار داد.

در اینجا به سبب شهرت محصولات شرکت ذوب‌آهن، تعداد میلگرد در برخی از بندیل‌های این تولیدکننده را می‌آوریم.

• بندیل میلگرد هشت میلی‌متری با وزن پنج کیلوگرم: 940 شاخه
• بندیل میلگرد 16 میلی‌متری با وزن 20 کیلوگرم: 235 شاخه
• بندیل میلگرد 14 میلی‌متری با وزن 15 کیلوگرم: 313 شاخه

تفاوت در تعداد شاخه های بندیل میلگرد، به علت اختلاف قیمت میلگرد 14، 16 و… است؛ هرچه سایز بیشتر باشد، نرخ آن نیز متفاوت خواهد بود. البته تولیدکننده‌های دیگر اوزان متفاوتی را برای بندیل میلگرد در نظر می‌گیرند. مثلاً، شرکت بافق یزد، بندیل های خود را با وزن بین دو الی دو ونیم تن ارائه می‌کند. وزن بندیل فولاد قزوین و نیشابور دو تن و کاشان نیز چهار تن است. همچنین، وزن هر میلگرد با قطر مشخص هم پیرو یک استاندارد جهانی است که می‌تواند در بازه محدودی نوسان کند. رعایت این استاندارد باعث می‌شود که مصرف‌کننده از کیفیت و تناسب فلزات به‌کاررفته در آلیاژ میلگرد، اطمینان داشته باشد.

ضوابط لازم در بسته بندی بندیل میلگرد

برای فروش هر بندیل میلگرد لازم است که از سوی سازنده آن مشخصات میلگرد روی پلاک‌هایی درج‌شده و روی بندیل میلگرد نصب شود. به درج مجموعه این مشخصات، ضوابط بسته‌بندی بندیل میلگرد می‌گویند. نحوه درج این اطلاعات برای همه کارخانه‌ها ثابت است و باید بر روی دو پلاک به‌صورت کاملاً خوانا حک شود. این موارد عبارت‌اند از:

• شماره بسته
• طول بسته
• نوع میلگرد
• نمره میلگرد (قطر اسمی آن)
• تاریخ تولید
• کارگاه نورد
• وزن کل بندیل
• شماره ذوب یا بهر
• نشانه تأییدیه کنترل کیفیت
• نام و برند کارخانه تولیدکننده
• علامت استاندارد ملی ایران

علاوه بر موارد بالا لازم است که نشان تجاری، نوع آج میلگرد و روش تولید آن نیز به‌صورت یک‌درمیان، بر روی میلگردهای هر بندیل حک شده باشد.

عواملی که باید در تحویل بندیل میلگرد به آن توجه نمود

زمانی که بار میلگرد را می‌خواهید تحویل بگیرید توجه داشته باشید که بر روی بندیل میلگرد دو پلاک فلزی نصب شده که اطلاعاتی بر روی آن‌ها نصب شده است. این اطلاعات شامل این موارد است.

  • اسم یا نشانه‌ تجاری کارخانه‌ تولید کننده‌ میلگرد.
  • وزن هر بسته که براساس کیلوگرم ثبت شده است.
  • جنس میلگرد.
  • قطر اسمی یا نمره میلگرد.
  • شماره‌ ذوب و  بسته.
  • نشانه‌ استاندارد ملی ایران.
  • مشخصات کارخانه‌ تولیدی و مشخصات میلگرد بندیل‌بندی شده.

قیمت هر بندیل میلگرد

مسلماً هرچه وزن، تعداد شاخه و قطر میلگرد بالاتر باشد، قیمت هر بندیل میلگرد نیز بالاتر خواهد بود. بااین‌حال، قیمت هر بندیل میلگرد به عوامل متعددی بستگی دارد. اصلی‌ترین این عوامل، وضعیت کلی بازار و عرضه و تقاضا برای میلگرد است. هرچه تقاضا برای میلگرد بیشتر باشد، قیمت هر بندیل میلگرد هم بیشتر خواهد شد.
همچنین قیمت یک بندیل میلگرد با قطر و گرید مشخص می‌تواند بر قیمت دیگر انواع میلگرد نیز تأثیر بگذارد.
عامل تأثیرگذار دیگر در قیمت هر بندیل میلگرد، برند و کارخانه های فولاد ایران است. هرچه کیفیت و استانداردهای تولیدکننده بالاتر باشد، قیمت بندیل میلگرد آن برند نیز در بازار بیشتر است.
عواملی مانند حمل‌ونقل، قیمت حامل‌های انرژی، قیمت ارز، قوانین حاکم بر واردات و صادرات نیز به‌صورت مقطعی یا دائمی بر قیمت میلگرد و بندیل آن اثرگذار هستند.

تولیدکنندگان بندیل میلگرد در ایران

خوشبختانه، کشور ما درزمینه صنایع فولاد بسیار قدرتمند است و تولیدکنندگان ایرانی با استانداردهای روز دنیا، اقدام به تولید بندیل میلگرد می‌کنند. محصولات این کارخانه‌ها به بسیاری از کشورهای همسایه و اروپا نیز صادر می‌شود. در اینجا با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

ذوب‌آهن اصفهان

این شرکت، اولین تولیدکننده میلگرد در کشور است که بیش از پنجاه سال از فعالیتش می‌گذرد. ذوب‌آهن در حال حاضر دو نوع میلگرد ساده و آجدار را روانه بازار می‌کند. بندیل‌های میلگرد تولیدشده توسط این کارخانه از قطر هشت تا 36 میلی‌متر را در برمی‌گیرند. قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان، براساس سایز و طول هر شاخه محاسبه می‌شود.

 

برای بندیل میلگرد باید ضوابطی را رعایت کرد.
برای بندیل میلگرد باید ضوابطی را رعایت کرد.

 

مجتمع فولاد خراسان

محصولات این مجتمع، به دلیل نزدیکی آن به شهر نیشابور، در بازار بانام میلگرد نیشابور شناخته می‌شوند. میلگرد نیشابور شامل سه دسته ساده، آجدار مارپیچ و آجدار جناقی است. قیمت میلگرد نیشابور، درب کارخانه و بنگاه‌ها متفاوت است؛ زیرا این محصول درب کارخانه به صورت عمده و بندیلی به فروش می‌‌رسد ولی در بنگاه‌ها، به صورت شاخه‌ای نیز وجود دارد.

مجتمع فولاد آذربایجان میانه

این مجتمع بزرگ‌ترین تولیدکننده میلگرد در ایران است. هر بندیل میلگرد این تولیدکننده، دارای استاندارد INQA بوده و شامل میلگردهای ساده 14 تا 50 میلی‌متری و آج‌دار از هشت تا 32 میلی‌متری است. فولاد آذربایجان میانه به عنوان یکی از پرفروش‌ترین مقاطع فولادی بازار، برای خریداران و مصرف کنندگان در زمینه فروش میلگرد اهمیت بالایی دارد.

مجتمع فولاد بافق یزد

این مجتمع یکی از جوان‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در کشور است که حدود شش سال از فعالیتش می‌گذرد. هر بندیل میلگرد این تولیدکننده شامل میلگردهای هشت تا 16 میلی‌متری است که عمدتاً در گرید A3 تولید می‌شوند.

سخن پایانی

بندیل میلگرد درواقع یک پکیج بسته‌بندی‌شده از میلگرد است که تعداد مشخصی میلگرد را در خود جای داده است. روش بسته‌بندی بندیل میلگرد به این صورت است که تسمه‌هایی از جنس فولاد یا پلاستیک را به دور دسته میلگردها می‌پیچند. البته، روش دیگری هم برای بسته‌بندی میلگرد وجود دارد که به آن روش کلاف می‌گویند. از روش کلاف فقط برای میلگردهای با گرید نرم و در ضخامت‌های زیر 12 میلی‌متر استفاده می‌شود.

از مقاله بالا به این نتایج رسیدیم:

  • بندیل‌ها از دو جنس فلز و پلاستیک هستند.
  • روشی به صرفه از نظر اقتصادی به منظور بسته‌بندی هستند.
  • برخی محصولات فولادی از قبیل میلگردها و لوله‌های نازک بندیل‌بندی می‌شوند.
  • وزن بندیل‌ میلگرد متغییر و بین دو تا پنج و نیم تن است.
  • تعداد شاخه‌های موجود در هر بسته متفاوت و  وابسته به استانداردهای کارخانه تولیدی است.

بسته‌بندی به روش بندیل، مزایای متعددی ازجمله مقرون‌به‌صرفه بودن، عدم آسیب به میلگردها و حمل‌ونقل نسبتاً آسان دارد. کار بستن تسمه به دور میلگردها درروش بندیل میلگرد، به‌صورت مکانیکی انجام می‌شود.
مسئله مهم در بندیل میلگرد، وزن و تعداد شاخه در هر بندیل است. این مشخصه در هر کارخانه، استاندارد متفاوتی دارد. کارخانه موظف است، به استاندارد خود متعهد بماند و آن را در قالب اطلاعات مندرج روی بندیل میلگرد خود یا گواهی‌نامه‌های فنی به مصرف‌کننده اعلام نماید.
اطلاعات مندرج روی پلاک‌های حکاکی شده توسط هر تولیدکننده، منحصربه‌فرد است. این اطلاعات شامل مشخصات میلگرد، استانداردها و مشخصات هویتی تولیدکننده است.
علاوه بر موارد فوق در این مقاله در خصوص نحوه صحیح بارگیری و انبارداری بندیل میلگرد نیز صحبت کردیم. به‌طورکلی، می‌توان گفت که در این فرآیند سلامتی کارگران، سلامتی بندیل میلگرد و نظم و انسجام انبار اهمیت ویژه‌ای دارند.
در انتهای مقاله نیز به چند برند برتر تولیدکننده بندیل میلگرد در کشورمان نگاه کوتاهی داشتیم. همچنین، عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد در بندیل را نیز به‌طور خلاصه مرور کردیم.

سوالات متداول

هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل میلگرد متفاوت است، برای اینکه بدانیم یک بندیل میلگرد چند شاخه است، وزن هر بندیل را بر وزن هر شاخه تقسیم می‌کنند، بدین صورت مشخص می‌شود هر بندیل میلگرد چند شاخه دارد. در این بخش با مثال این توضیح خواهیم داد که هر بندیل چند شاخه است.

وزن هر بندیل میلگرد چقدر است؟

بندیل‌های میلگرد در هر وزنی موجود هستند، به عبارتی با توجه به کارخانه سازنده وزن هر بندیل میلگرد متغییر بوده و بین دو تا پنج و نیم تن است که آن نیز بستگی به سایز میلگردهای و کارخانه تولید کننده دارد. با توجه به موارد مطرح شده مشخص گردید هر بندیل میلگرد چند شاخه است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل میلگرد متفاوت است، برای اینکه بدانیم یک بندیل میلگرد چند شاخه است، وزن هر بندیل را بر وزن هر شاخه تقسیم می‌کنند، بدین صورت مشخص می‌شود هر بندیل میلگرد چند شاخه دارد. در این بخش با مثال این توضیح خواهیم داد که هر بندیل چند شاخه است.

وزن هر بندیل میلگرد چقدر است؟

بندیل‌های میلگرد در هر وزنی موجود هستند، به عبارتی با توجه به کارخانه سازنده وزن هر بندیل میلگرد متغییر بوده و بین دو تا پنج و نیم تن است که آن نیز بستگی به سایز میلگردهای و کارخانه تولید کننده دارد. با توجه به موارد مطرح شده مشخص گردید هر بندیل میلگرد چند شاخه است.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
Mohammadreza Edalat
03 دی 1399
پاسخ دهید
سلام میشه وزن هر شاخه میلگرد رو بونم
پاسخ
ahanonline پشتیبان آهن آنلاین
سلام وقت بخیر از طریق لینک زیر می‌تونین اطلاعات مدنظرتون رو پیدا کنید: https://ahanonline.com/164427/جدول-وزن-اشتال-میلگرد/