آهن آنلاین
انواع استیل و آلیاژهای آن

انواع استیل و آلیاژهای آن

چهارشنبه 13 بهمن 1400
زمان مطالعه: 16 دقیقه

فلزات و آلیاژی‌های آن‌ها با توجه به ساختارشان دارای کاربردهای متفاوتی هستند که استفاده‌های مختلفی نیز دارند. استیل و آلیاژهای آن یکی از آن‌هاست. آلیاژ استیل متشکل از آهن و مقدار کمی کربن است. در این مقاله به بررسی انواع استیل و آلیاژهای آن می‌پردازیم. شایان ذکر است که همه‌ی ما فلز آهن را می‌شناسیم و از اهمیت آن در زندگی‌ خودمان آگاه هستیم. با یک نگاه کوتاه به محیط اطرافتان به وجود این مسئله پی می‌برید. حال زمان آن رسیده که اهمیت انواع فولاد و در واقع انواع استیل را در زندگی خود درک کنیم.
استیل در واقع از ترکیب با عناصر دیگر به وجود می‌آید. میزان ترکیبات عناصر با آهن، آلیاژی به وجود می‌آورد که هر کدام بسته به میزان مقاومت، در صنایع مختلف کاربرد دارند. پس با ما در این مقاله از سایت آهن آنلاین همراه شوید تا صفر تا صد انواع استیل و آلیاژهای آن را مورد بررسی قرار دهیم.

استیل چیست؟

استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ مجموعه‌ای از آلیاژهای آهن است که با افزودن چند عنصر دیگر تولید می‌شود. تولید استنلس استیل در ابتدا کاملا اتفاقی بود؛ اما بعد از آن به یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آلیاژهای آهنی مورداستفاده در صنایع تبدیل شد. به‌طورکلی، این فولاد زنگ نزن حاوی آهن و کروم است و بر اساس خصوصیاتی که لازم دارد، عناصری نظیر نیکل، مس، آلومینیوم و... را به ترکیب آن اضافه می‌کنند. علاوه بر این، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی از بارزترین مشخصات استنلس استیل‌ها است. ضمنا، این فولاد ضد زنگ تحت گریدهای مختلفی ساخته می‌شود که هر یک از آن‌ها، مشخصات و مصارف ویژه‌ای دارند.

فولاد مهم‌ترین ماده مهندسی و ساختمانی جهان است. در هر جنبه‌ای از زندگی ما مانند خودروها و محصولات ساختمانی، یخچال، ماشین لباسشویی، کشتی‌های باری و چاقوی جراحی استفاده می‌شود. می‌توان آن را بارها و بارها بدون از دست دادن خاصیت بازیافت کرد. آهن با حذف اکسیژن و سایر ناخالصی‌ها از سنگ آهن ساخته می‌شود. هنگامی که آهن با کربن، فولاد بازیافتی و مقادیر کمی از عناصر دیگر ترکیب می‌شود، به فولاد تبدیل می‌شود. فولاد ضدزنگ را استیل می‌نامند که انواع استیل نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود.
فولاد آلیاژی از آهن و کربن است که حاوی کمتر از ۲ درصد کربن و ۱ درصد منگنز و مقادیر کمی سیلیکون، فسفر، گوگرد و اکسیژن می‌باشد. فولاد یک محصول واحد نیست. بیش از 3500 گرید مختلف فولاد با خواص فیزیکی، شیمیایی و محیطی متفاوت وجود دارد. خودروهای مدرن با فولادهای جدید ساخته می‌شوند که قوی‌تر و در عین حال 35 درصد سبک‌تر از گذشته هستند.

 

انواع لوله های استیل و کاربردهای هر یک

 

بررسی کاربردهای انواع استیل

انواع استیل کاربردهای مختلفی و زیادی دارند. به همین منظور ما تعدادی از آن‌ها را در ادامه برای شما بررسی می‌کنیم. کاربردهای استیل عبارتند از:

• سازگار با محیط است و ماندگاری بالایی دارد. 
• به راحتی قابل بازیافت است. 
• در صنایع خودروسازی بسیار پرکاربرد است. 
• انواع استیل و فولاد در ساخت بدنه خودرو، درها، موتورها و سیستم تعلیق خودرو به کار می‌روند. 
• به طور تقریبی، 50 درصد خودرو‌ها از فولاد تشکیل می‌شوند. 
• انتشار کربن دی اکسید را کاهش می‌دهد. 
• از فولاد ضد ‌زنگ برای تولید خطوط لوله دریایی استفاده می‌شود. 
• برای بسته‌بندی و محافظت از کالاها در برابر آب، هوا و نور استفاده می‌شود. 
• اکثر لوازم‌خانگی مانند یخچال، تلویزیون، اجاق گاز، سینک ظرفشویی و غیره از فولاد ساخته شده‌اند. 
• فولاد برای تولید محصولات صنعتی مانند وسایل نقلیه کشاورزی و ماشین‌آلات استفاده می‌شود.
•  به عنوان یک ماده در تولید کارد و چنگال استفاده می‌شود.
• محیطی بهداشتی را به ارمغان می آورد. به همین دلیل است که برای ایمپلنت‌های جراحی از آن استفاده می‌شود.

چه کسی فولاد را اختراع کرد؟

یک مخترع بریتانیایی، هنری بسمر، عموماً با اختراع اولین تکنیک برای تولید انبوه فولاد در اواسط دهه 1850 شناخته می‌شود. بسمر فرزند یک مهندس بود. او در اوایل زندگی‌ خود، مهارت مکانیکی و قدرت اختراع قابل توجهی از خود نشان داد. وی پس از اختراع تمبرهای متحرک برای تاریخ‌گذاری اسناد و سایر اسناد دولتی و بهسازی دستگاه حروف‌چینی، به سراغ ساخت پودر طلا از برنج برای استفاده در رنگ رفت. او همچنین اختراعات دیگری به ویژه ماشین‌آلات خرد‌کن نیشکر با طراحی پیشرفته را توسعه داد، اما بعد از آن وقت خود را به متالورژی اختصاص داد و توانست روش تولید انبوده فولاد را در اواسط دهه 1850 کشف کند.

 

انواع مته و سنگ برش فولادی

 

چند نکته جالب در مورد انواع استیل

برای این که اطلاعات شما را در مورد انواع استیل و آلیاژهای آن افزایش دهیم، سعی کردیم تا تعدادی از نکات جالب در این حیطه را برای شما بازگو کنیم. این نکات عبارتند از:

1) دومین صنعت بزرگ جهان

صنعت فولاد دارای گردش مالی 900 میلیارد دلاری است که پس از صنعت نفت و گاز، دومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود. ایالات متحده سومین تولیدکننده پیشرو فولاد بعد از ژاپن و چین است.

2) افزایش ارتفاع برج ایفل در تابستان

از آن جایی که فولاد و آهن هنگام گرم شدن منبسط می‌شوند، برج ایفل در تابستان حدود 6 اینچ بلندتر از زمستان است!

3) کامپیوترهای متشکل از فولاد

یک کامپیوتر، تقریبا متشکل از 25 درصد فولاد است.

5) پل‌ها و آسمان‌خراش‌های فولادی 

در اوایل قرن بیستم، درست تا آغاز رکود بزرگ، ساخت‌و‌ساز فولاد در ایالات متحده رونق داشت. مرکز راکفلر، پل جورج واشنگتن، پل گلدن گیت، ساختمان کرایسلر و ساختمان امپایر استیت از اولین پل‌های فولادی و آسمان خراش‎های آرت دکو بودند که به بخش جدایی‌ناپذیر منظره آمریکا تبدیل شدند.

6) افزایش تولید فولاد

در کمتر از هفت دهه، از سال 1950 تا 2019، تولید جهانی فولاد به طرزی باور نکردنی افزایش یافت. انجمن جهانی فولاد، محاسبه کرد که در اواسط قرن گذشته، این صنعت جهانی 189 میلیون تن تولید داشته است. تا پایان سال 2019، این رقم به 1.869 میلیارد تن افزایش یافت!

7) ایجاد اشتغال

صنعت فولاد جهان در حال حاضر 6 میلیون نفر را به کار می‌گیرد. به عبارت دیگر، این صنعت برای تقریباً 50 میلیون نفر در سراسر جهان مشاغل شرافتمندانه و با درآمد مناسب را فراهم می‌کند.

8) فولاد بازیافتی

فولاد ماده‌ای است که می‌تواند بی‌نهایت بازیافت شود و مورد استفاده مجدد قرار گیرد. در عین حال هیچ افت حجم یا زوال خواص فیزیکی در آن وجود نداشته باشد. امروزه، انواع استیل و فولاد متداول‌ترین فلز مورد استفاده و بازیافت‌شده‌ترین ماده جهان تلقی می‌شوند.

9) ایران و فولاد

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در فوریه 2021 در جایگاه دهم در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفت. ایران در ماه مارس 2020 نیز بیشترین افزایش تولید را در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به خود اختصاص داد. همچنین طی سال 2020 که تمامی کشورها با کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند و تولید فولادشان با کاهش روبه‌رو بود، تولید فولاد ایران رو به افزایش بود! 

 

لوله استنلس استیل و مزایای آن

 

مزایای استفاده از انواع استیل

فولاد در مقایسه با سایر مصالح ساختاری، نسبتاً ارزان است. سازه‌ های فولادی می‌توانند فشارهای بیرونی مانند زلزله، رعد و برق و طوفان‌ را تحمل کنند. برخی از مزایای رایج استفاده از انواع استیل عبارتند از: 

• استحکام و دوام 
• سبکی در وزن 
• نصب آسان و سرعت در ساخت 
• انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری 
• ساخت آسان در اندازه‌های مختلف 
• مقاومت در برابر آتش، آفات و حشرات، رطوبت، آب و هوا 
• مقرون به صرفه 
• سازگار با محیط زیست 
• بهبود کیفیت ساخت‌و‌ساز ایمن و مقاوم

چهار نوع اصلی فولاد چیست؟

اگر نمی‌دانید که چه نوع فولادی را برای نیازهای خاص خود بخرید، باید ساختار شیمیایی و خواص فیزیکی فولاد را که به چهار نوع تقسیم می‌شوند، درک کنید. این چهار مورد عبارتند از:

1) فولاد کربنی

آن‎ها فوق العاده قوی هستند. به همین دلیل است که اغلب برای ساختن وسایلی مانند چاقو، سیم‌های پرتنش، قطعات خودرو و سایر موارد مشابه استفاده می‌شود. علاوه بر این، فولاد کربنی در برابر خوردگی آسیب‌پذیر است. فولاد کربنی حدود 90 درصد از کل تولید فولاد را تشکیل می‌دهد. عناصری که به ترکیبات فولاد کربنی اضافه می‌شوند عبارتند از:

• عناصری مانند اکسیژن، هیدورژون، نیتروژن که باید میزان‌ آن‌ها کمترین حد ممکن باشد، زیرا وجود بیش از اندازه آن‌ها باعث از بین رفتن خواص فولاد می‌شود.
• عناصری مانند منگنز و سیلیسم که به صورت اتفاقی با فولاد ترکیب می‌شوند، اما ترکیب شدن آن‌ها ضرورتی ندارد. 
• عناصری مانند نیکل، کروم، آلومینیوم و... که وقتی با فولاد ترکیب می‌شوند، خاصیت ویژه‌ایی به فولاد می‌دهند. این خاصیت‌های ویژه شامل افزایش استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت جوش است.

2) فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی مخلوطی از چندین فلز مختلف مانند نیکل، مس و آلومینیوم است. این نوع فولاد ارزان‌تر و در برابر خوردگی مقاوم‌تر است و برای برخی از قطعات خودرو، خطوط لوله استیل، بدنه کشتی‌ها و پروژه‌های مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با سایر عناصر مانند منگنز، سیلیکون، نیکل، کروم، مس و آلومینیوم ترکیب می‌شود تا بتواند خواص مشخصی که در فولاد کربنی وجود ندارد، به دست آورد.

3) فولاد ابزار

فولاد ابزار به سختی و مقاوم بودن در برابر حرارت و خراش معروف است. معمولاً برای ساخت ابزارهای فلزی مانند چکش استفاده می‌شوند. آن‌ها از عناصری مانند کبالت، مولیبدن و تنگستن ساخته شده‌اند. فولاد ابزار به شش گروه سخت کاری با آب، کار سرد، مقاوم به ضربه یا شوک، سرعت بالا، کار گرم و اهداف خاص (انتخاب از این گروه به هزینه مؤثر، دمای کاری، سختی سطح مورد نیاز، استحکام، مقاومت به ضربه و تافنس موردنیاز بستگی دارد) تقسیم می‌شود.

4) فولاد ضد زنگ (استینلس استیل)

فولادهای ضد زنگ شناخته شده‌ترین نوع از انواع استیل موجود در بازار هستند. این نوع استیل براق است و به طور کلی، حاوی 10 تا 20 درصد کروم است که عنصر اصلی آلیاژی آن‌هاست. به همین دلیل، فولاد در برابر خوردگی مقاوم‌تر می‌شود و به راحتی به اشکال مختلف قالب‌گیری می‌شود. به دلیل انعطاف‌پذیری و کیفیت، فولاد ضد زنگ را می‌توان در تجهیزات جراحی، کاربردهای خانگی، ظروف نقره و حتی به عنوان روکش بیرونی ساختمان‌های تجاری صنعتی استفاده کرد.
 

لوله استیل و انواع فولاد ضد زنگ

 

انواع فولاد ضد زنگ 

فولاد ضد زنگ یا همان انواع استیل به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، اما تمامی مقاطع فولاد ضد زنگ مثل: لوله، پروفیل و ورق استیل در مجموع به چهار خانواده‌ی اصلی تقسیم می‌شوند. این چهار مورد عبارتند از:

1) فولاد ضد ‌زنگ آستنیتی

فولاد آستنیتی گسترده‌ترین خانواده‌ی فولادهای ضد زنگ هستند که حدود دو سوم محصولات فولاد ضد زنگ به این گروه اختصاص داده می‌شود. در ترکیب شیمیایی این آلیاژ، عناصری مانند نیکل و یا منگنز و نیتروژن وجود دارند. استحکام این دسته کم و در حدود 200 الی 300 مگاپاسکال است. به همین دلیل در صنایعی که نیاز به تحمل فشار زیادی است، کاربرد محدودی دارند. 

2) فولاد ضد زنگ فریتی

در فولاد ضد زنگ فریتی مقداری بسیار کمی نیکل وجود دارد که می‌توان گفت در واقع عنصر نیکل در این نوع فولاد ضد زنگ وجود ندارد. این موضوع سبب شده است که ارزان‌تر از بقیه فولادهای ضد زنگ در بازار باشد و بیشتر قطعات فولادی از آن ساخته ‌شود.

3) فولاد ضد زنگ مارتنزیتی

این گروه فولاد دارای خاصیت مغناطیسی می‌باشد. همچنین، این فولاد به اندازه‌ی فولاد ضد زنگ آستنیتی و فریتی مقاومت به خوردگی ندارد، زیرا در این نوع از فولاد مقدار کروم کم است.

4) فولاد ضد زنگ دو فازی

این نوع فولاد مقدار بالاتری کروم در حدود 19 الی 32 درصد و همچنین میزان بالاتری مولیبدن (بالای 5 درصد) و مقدار کمتری نیکل نسبت به فولاد ضد زنگ آستنیتی دارد. استحکام تسلیم فولاد ضد زنگ دو فازی دو برابر فولاد ضد زنگ آستنیتی است.
 

خواص انواع استیل

 

تفاوت استیل و فولاد چیست؟

یکی از تفاوت‌های میان استنلس استیل و فولاد مربوط به ظاهر آن‌ها می‌شود. فولادهای معمولی مات هستند؛ اما فولادهای ضدزنگ یا استنلس استیل‌ها جلوه براق و درخشنده‌ای دارند. درواقع، وجود کروم در ترکیب استیل باعث درخشندگی آن شده است. این دو ازنظر ترکیب شیمیایی نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. کربن عنصر اصلی فولاد است که با افزایش آن می‌توان مقاومت مکانیکی فولاد را تقویت کرد. کروم موجود در استیل نیز نقش تقویتی ایفا می‌کند و باعث بهبود مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود.

بنابراین، استیل و فولاد ازلحاظ ترکیب شیمیایی و عناصر موجود در خود با یکدیگر فرق دارد که این تفاوت سبب شده است، هر کدام مشخصات فنی مختص به خود را داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، نبود کروم در فولادها احتمال زنگ‌زدگی و اکسید شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ اما این اتفاق برای فولادهای ضدزنگ یا استیل‌ها نمی‌افتد. از سایر تفاوت‌های استیل و فولاد می‌توان به شکننده‌تر بودن استنلس استیل و همین‌طور، چکش‌خواری کمتر آن نسبت به فولاد اشاره کرد. افزون بر این، قیمت فولادهای زنگ نزن بیشتر از فولادهای معمولی است.

خواص انواع استیل

انواع استیل دارای خواص متعددی هستند که در این جا به طور خلاصه چند مورد از آن‌ها را نام می‌بریم. این موارد عبارتند از:

• استحکام و سختی بالا نسبت به فولاد کربنی
• مقاومت بالا در برابر خوردگی 
• استحکام بالاتر در برابر دماهای بالا
• دارای خاصیت مغناطیسی
• دارای ظاهری بهتر نسبت به فولاد کربنی

بررسی انواع آلیاژ استیل

گروه‌های مختلفی از استیل‌ها با خواص متفاوت در بازار وجود دارند؛ بر همین اساس، قبل از خرید باید با انواع آن آشنا شوید. استیل در یک دسته‌بندی کلی شامل استیل بگیر و نگیر می‌شود که هرکدام دارای چندین گرید هستند. در قسمت زیر، انواع استیل و گریدهای آن‌ها را شرح داده‌ایم:

الف) آلیاژ استیل ۴۱۰

مقاومت نسبی در برابر خوردگی دارد؛ به همین دلیل، در مواردی که نیازی به مقاومت بالا در برابر خوردگی نیست، مورداستفاده قرار می‌گیرد. قیمت مناسب آن نیز باعث محبوبیتش نزد مصرف‌کنندگان شده است. این نوع فولاد به دلیل خاصیت مغناطیسی‌ به استیل بگیر مشهور است. مقدار کروم در این فولادها بیشتر از نوع نگیر و مقدار نیکل آن کمتر از آن‌هاست. این سری از استیل‌ ارزان‌تر از خانواده نگیر هستند. همچنین ورق استیل ۴۱۰ بین استیل‌های بگیر کمترین قیمت را دارد.

ب) آلیاژ استیل ۴۲۰

به علت پایداری فاز مارتنزیت دارای سختی و مقاومت بالایی در برابر سایش است. این مقاومت فوق‌العاده منجر به استفاده از آن در ساخت ابزارهایی مانند قیچی و چاقو شده است. همچنین، قیمت بالاتری نسبت به استیل ۴۱۰ دارد.

ج) آلیاژ استیل ۴۳۰

به‌عنوان گران قیمت‌ترین آلیاژ استیل بگیر را از آن خود کرده است. بعلاوه قابلیت عملیات حرارتی این استیل بگیر، آن را مناسب جهت کاربردهای متنوع می‌کند. اصلی‌ترین کاربرد آن هم شامل تولید بدنه لوازم خانگی می‌شود. آلیاژ استیل 430 گران‌ترین نوع آلیاژهای استیل بگیر در بازار است. دلیل این امر، این است که از قابلیت عملیات حرارتی خوبی برخوردار است.

2) آلیاژهای استیل نگیر

نوع دوم آلیاژ‌های استیل، استیل نگیر است. برای این آلیاژ، چهار مورد را معرفی می‌کنیم که عبارتند از:

الف) آلیاژ استیل ۳۰۴

نام دیگر آن، استیل 18-8 است (8 درصد نیکل و 18 درصد کروم) و کاربردهای گسترده‌ای در صنایع دارد. این آلیاژ استیل نگیر در مدل‌های کم کربن و پرکربن تولید می‌شود که مدل کم کربن آن را با نام استیل L304 می‌شناسند؛ حرف L بیانگر درصد کم کربن است. به سبب وجود کربن کم در آن، آلیاژ استیل 304 برای جوشکاری مناسب است. در دسته آلیاژهای استیل نگیر، این نوع آلیاژ ارزان‌ترین می‌باشد.

ب) آلیاژ استیل ۳۱۶

این دسته از استیل‌های نگیر به‌مانند استیل 304 در مدل کم کربن L316 ساخته می‌شود. بر همین اساس، استیل‌های نگیر 316 هم برای جوشکاری مناسب هستند. همچنین، این استیل نگیر برخلاف مدل 304 دارای عنصر مولیبدن است. با قیمت بالاتری هم نسبت به استیل 304 به فروش می‌رسد.

ج) آلیاژ استیل ۳۲۱

استیل 321 دارای تیتانیوم است. به عبارت دیگر این استیل مانند استیل 304 است، اما با این تفاوت که دارای عنصر تیتانیوم نیز می‌باشد. به همین دلیل گران‌تر از استیل 304 و 316 است. علاوه بر این، از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و دما برخوردار است. این گروه از استیل‌های نگیر مدل تیتانیوم‌دار استیل 304 هستند؛ وجود تیتانیوم منجر به بهبود مقاومت به خوردگی مرزدانه‌ای آن‌ها شده است. این استحکام زمینه استفاده از استیل‌های نگیر 321 را در تولید قطعاتی با کاربرد در دمای بالا فراهم کرده است. همچنین، استیل‌های 321 قیمت بالاتری نسبت به دو مدل قبلی دارند.

د) آلیاژ استیل 316 Ti

حاوی مقدار زیادی تیتانیوم، نیکل و کروم است و همین‌طور، تیتانیوم بیشتری در مقایسه با استیل 321 دارد؛ به همین دلیل، با قیمت بالاتری هم عرضه می‌شود. اصولا، استیل‌های Ti 316 در زمره گران قیمت‌ترین استیل‌های نگیر قرار گرفته‌اند. این نوع فولاد ضد زنگ (استیل) علاوه بر نیکل و کروم، مقادیر زیادی از تیتانیوم هم داراست. وجود تیتانیوم در این فولاد باعث ایجاد مقاومت نسبت به خوردگی می‌گردد و از لحاظ قیمت، گران قیمت‌ترین آلیاژ استیل نگیر است.
 

نوع استیل% کربن% سیلیسیوم% منگنز% کروم% نیکل% مولیبدن% تیتانیوم
3040/071218/259/25--
3160/071217/511/52/25-
3210/08121810/5-0/28
316Ti0/081217/5122/250/32

 

3) آلیاژهای استیل نسوز

استیل نسوز همان‌طور که از نامش پیداست، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. بنابراین آخرین و سومین نوع از آلیاژ‌های استیل ضد زنگ، استیل نسوز است که به دو مورد آن در ادامه می‌پردازیم. این دو مورد عبارتند از:

الف) آلیاژ استیل ۳۰۹

این آلیاژها به دلیل مقاوم بودن در برابر اکسیداسیون در دمای بالا؛ به استیل نسوز معروف هستند. مقاومت استیل نسوز در مقابل اکسیداسیون تا دمای 1000 درجه سانتیگراد می‌رسد،  که این محدوده دمایی بیانگر استحکام بالای است این دسته گران‌تر از دو دسته قبلی است. همچنین استیل ۳۰۹ ارزان‌تر از ورق نسوز ۳۱۰ است. لذا، استیل نسوز 309 در تمامی سایزها قابل سفارش است و آن را می‌توان در سایز موردنظر خود به راحتی تامین کرد. مدل کم کربن آن هم با نام S309 شناخته می‌شود. بعلاوه لازم به ذکر است، فولادهای زنگ نزن نسوز گران‌ترین محصولات در بین گروه‌های مختلف فولادی هستند.

ب) آلیاژ استیل ۳۱۰

درصد کروم و نیکل آن بیشتر از استیل نسوز 309 است. مقاومت حرارتی استیل‌های نسوز 310 هم تا دمای 1100 درجه سانتی‌گراد ارتقا یافته است. ازنظر قیمت نیز گران‌تر از مدل 309 هستند. همچنین، تولید نوع کم کربن آن با قابلیت جوشکاری تحت عنوان S310 انجام می‌گیرد.

 

نوع استیل% کربن% سیلیسیوم% منگنز% کروم% نیکل
3090/2222012
3100/20/48⅓526/2521

 

بررسی مزایای استنلس استیل

برای درک بهتر مزایای استنلس استیل لازم است، ابتدا با خاصیت استیل آشنا شوید که در این راستا، می‌توانید به صفحه مربوط به آن رجوع کنید. به عبارتی، با کسب اطلاع دقیق از خواص و ویژگی‌های استیل می‌توانید فواید و مزایای آن را بهتر از قبل درک کنید. در ادامه مهم‌ترین مزایای استنلس استیل یا همان فولاد زنگ نزن را آورده‌ایم:

  • بهداشتی بودن
  • مقرون به صرفه
  • مقاوم در برابر حرارت
  • سخت و بسیار با دوام
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • برخورداری از ظاهر زیبا و جذاب
  • قابل بازیافت و دوستدار محیط‌زیست

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا صفر صد انواع استیل و آلیاژ‌های آن را برای شما بررسی کنیم. در واقع این مقاله از سایت آهن آنلاین، به جرات کامل‌ترین مقاله در حوزه انواع استیل و آلیاژ‌های آن است. ما در این مقاله ابتدا شما را با استیل و کاربردهای آن آشنا کردیم. همچنین در مورد مزایای استفاده از انواع استیل و نکات جالب آن صحبت کردیم. سپس چهار دسته اصلی فولاد را بررسی کردیم تا بهتر بتوانیم استیل را زیر ذره‌بین برای شما قرار دهیم. همان‌طور که در مقاله هم اشاره کردیم، استیل نوعی از فولاد است که ضد زنگ است. پس فولاد و استیل دو کلمه جدانشدنی از هم هستند. همچنین انواع آلیاژهای استیل را نیز در نهایت برای شما معرفی و بررسی کردیم.
خیلی خرسندیم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمودید. امیدواریم که از خواندن این متن لذت و بهره کافی را برده باشید. شما می‌توانید برای خرید انواع استیل و همچنین دریافت راهنمایی در این مورد، از کارشناسان ما در آهن آنلاین کمک بگیرید. همکاران ما همیشه آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز هستند.
شما تا به حال از کدام نوع از آلیاژ‌های استیل استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران آهن آنلاین، در ادامه بیان کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.