آهن آنلاین
اسپیسر میلگرد و انواع آن

اسپیسر میلگرد و انواع آن

شنبه 25 تیر 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

اسپیسرها از جمله ابزارهای ساختمانی هستند که در صنعت ساختمان کاربرد زیادی دارند . اسپیسر در لغت به معنای فاصله نگهدار می باشد که عموما فضای بین میلگرد و قالب را تامین می‌کند. از ضعفهای متداول و قابل پیشگیری در سازه های بتن مسلح ، تاثیر عوامل و عناصر مخرب اطراف است. 

اسپیسر میلگرد و کاربرد آن چیست؟

اکسیژن، رطوبت، کلر، سولفات‌ها و سایر عوامل خورنده محیط می توانند با نفوذ به درون بتن و تماس با میلگردها باعث سرعت بخشیدن به خوردگی میلگردها شده و از عمر مفید سازه بکاهند. این در حالی است که پوشش بتنی روی میلگرد می تواند به عنوان مهمترین عامل جلوگیری از خوردگی محسوب شود . 

 

اسپیسر میلگرد ابزاری برای استحکام میلگرد در بتن و سازه است.

 

زمانیکه میلگرد در سطح بتن نمایان می شود اثر شیمیایی رطوبت و عوامل خورنده سرعت قابل توجهی پیدا می کند. براساس نتایج مطالعات، به ازای هر دو میلیمتر کاهش در ضخامت بتن روی میلگرد، پنج سال عمر سازه کاهش و از دوام، عمر و پایایی ساختمان کاسته می شود.

تهاجم عوامل محیطی یکی از اصلی ترین دلایل تخریب بتن تقویت شده با میلگرد فولادی است. پوشش بتن که به فاصله سطح بتن تا سطح اولین میلگرد آرماتور گفته می‌شود، یکی از مهمترین پارامترهای سنجش کیفیت بتن است. به‌دلیل عبور  اکسیژن و رطوبت از سطح پوشش بتن ناکافی و انبساط ناشی از اکسیداسیون و زنگ زدگی سطح میلگرد، بتن به طرف بیرون فشار داده شده و خرد می شود و متعاقباً  اکسیداسیون میلگرد و تخریب بتن با شتاب بیشتری ادامه یافته و از استحکام سازه  بتنی به شدت کاسته می شود. بطوریکه هر ۲ میلیمتر کاهش درپوشش بتن،می تواند  10 سال کاهش عمر سازه بتنی را به دنبال داشته باشد.

اسپیسرها با فراهم آوردن امکان ایجاد پوشش بتن کافی ، نقش چشمگیری در افزایش  عمر سازه های بتنی دارند. اسپیسرهای پلاستیکی با طراحی خاص ، مواد اولیه سازگار با بتن ، حمل و نقل راحت و قیمت مناسب در اشکال ، انواع و اندازه های مختلف برای کاربردهایی نظیر  فونداسیون ها ، سقف ها ، دیوارها ، ستون ها و ... مورد  استفاده قرار می گیرند و باعث می شوند تا قیمت میلگرد پرداختی برای سازه مثمر ثمر باشد و نتیجه خوبی برای سازه به ارمغان بیاورد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.