آهن آنلاین
کوره پاتیلی چیست؟ کاربرد و اهداف کوره پاتیلی در فولاد

کوره پاتیلی چیست؟ کاربرد و اهداف کوره پاتیلی در فولاد

چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393
زمان مطالعه: 2 دقیقه

کوره پاتیلی یکی از انواع کوره های القایی است که برای ذوب فلزات آهنی و غیرآهنی استفاده می شود. این کوره ها از یک تابه فلزی تشکیل شده اند که داخل آن یک سیم پیچ القایی قرار دارد. هنگامی که یک جریان متناوب از سیم پیچ عبور می کند، یک میدان مغناطیسی در داخل بطری ایجاد می شود و این میدان مغناطیسی جریان گردابی را در فلز داخل بطری ایجاد می کند. با عبور جریان گردابی از فلز، آن را گرم کرده و ذوب می کند.

کوره پاتیلی چیست؟ چه کاربردی دارد

کوره پاتیلی یا پاتیل جهت پالایش فرآیند اولیه تولید فولاد در اکثر کنش‌های پالایش ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کوره وظایف مهمی نظیر گرم کردن دوباره فولاد مذاب از طریق نیروی الکتریکی، همگن‌سازی دما و ترکیب شیمیایی فولاد با گازشویی، تشکیل لایه سرباره‌ای، افزودن سیم مغزی‌دار و فروآلیاژها جهت اصلاح و کنترل مواد شیمیایی را برعهده دارد. همچنین، ابزاری جهت فسفرزدایی و گوگردزدایی عمیق است و شبیه یک بافر برای عملیات پایین دست رفتار می‌کند.

کوره پاتیلی (LF) در فولاد چیست؟

کوره پاتیلی (LF) با هدف آلیاژسازی، گاززدایی، کنترل دمای ریخته‌گری، بهبود عمر نسوز کوره و ریخته‌گری چند ذوب به شکل پیوسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. ذوب موجود در کوره الکتریکی اعم از القایی یا قوس الکتریکی درون پاتیل ریخته شده و به زیر کوره پاتیلی (LF) هدایت می‌شود و در این بخش، فرآیند ثانویه بر روی آن انجام می‌گیرد. ضمن اینکه کوره‌های پاتیلی در ظرفیت‌های مختلف موجود هستند و انواع آن را می‌توان برای واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ تهیه کرد.

 

کوره پاتیلی
کوره پاتیلی

 

مهم ترین اهداف کوره پاتیلی در تصفیه فولاد

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اهداف کوره پاتیلی در تصفیه فولاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلیاژسازی
  • همگن کردن مواد از لحاظ دما و ترکیب شیمیایی به وسیله گاز خنثی آرگون یا نیتروژن که به کل این فرآیند، متالوژی ثانویه گفته می‌شود.
  • گوگردزدایی
  • اکسیژن‌زدایی
  • تغییر یا حذف آخال‌های غیر فلزی متالوژی ثانویه

یکی از مجموعه‌هایی که از کوره پاتیلی در کارخانه خود بهره‌مند است، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان است با مراجعه به این صفحه می‌توانید نسبت به مطالعه محتوای این صفحه به صورت کامل با این کارخانه آشنا شوید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

کوره پاتیلی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

محفظه ذوب، سیستم تغذیه، سیستم کنترل و سیستم گرمایش

کوره های پاتیلی چه مزایایی دارند؟

کوره های پاتیلی مزایای متعددی همچون قابلیت ذوب فولاد در مقیاس کوچک، سرعت بالای ذوب و کاهش آلودگی دارد.

عملکرد کوره پاتیلی به چه صورت است؟

همانطور که در متن بالا اشاره کردیم کوره های پاتیلی گرمای زیادی تولید می‌کنند که این مسئله باعث ذوب شدن فولاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر متن این صفحه را کامل مطالعه کنید.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.