آهن آنلاین
کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد

دوشنبه 14 مهر 1393
زمان مطالعه: 13 دقیقه

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در ایران از آخرین تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کنند، به همین دلیل ایران به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان میلگرد در سطح جهان شناخته شده است. مجموعه آهن آنلاین قیمت میلگرد را در استانداردها و سایزهای مختلف در برندهای تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. به همین‌ترتیب بازار عرضه محصولات و مقاطع فولادی که در ساختمان کاربرد گسترده ای دارند، بسیار پر رونق و با استقبال زیادی روبرو است. کارخانه‌های داخلی برای رقابت با محصولات خارجی سعی می‌کنند محصولات خود را با قیمت و کیفیت بهینه­ای ارائه کنند. در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی کامل کارخانه های تولیدکننده میلگرد بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

اهمیت کارخانه های تولیدکننده میلگرد

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز ایفا می‌کنند. این کارخانه‌ها از مواد اولیه اصلی برای ساخت سازه‌های بتنی و فلزی استفاده می­کنند. بدون تولید میلگرد توسط این کارخانه‌ها، صنعت ساختمان‌سازی به شکل امروزی خود قابل تصور نخواهد بود.

میلگردها به­‌عنوان المان‌های اصلی تقویت‌کننده در بتن و فولاد کاربرد دارند. بدون استفاده از این مصالح تقویت‌کننده، ساختار سازه‌های بتنی و فلزی به راحتی قابل اطمینان نخواهد بود. کارخانه‌های تولید میلگرد با سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نوین تولید، می‌توانند انواع مختلف میلگرد با کیفیت بالا و استانداردهای جدید را تهیه کرده تا بتوانند نیاز صنعت ساختمان‌سازی کشور را برطرف نمایند.

همچنین این کارخانه‌ها با ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم، به اقتصاد ملی کمک می‌کنند. تولید میلگردهای باکیفیت می‌تواند اعتبار صادراتی کشور را نیز افزایش دهد. بنابراین بهره‌مندی از توانمندی‌های این کارخانه‌های صنعتی، می‌تواند عامل مهمی در توسعه پایدار صنعت ساختمان‌سازی و اقتصاد کشور باشد.

 

کارخانه های تولیدکننده میلگرد
کارخانه های تولیدکننده میلگرد

 

بزرگترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد را بشناسید.

ایران، بزرگترین تولیدکننده میلگرد در خاورمیانه است. این صنعت مهم در ایران توسط شماری از بزرگترین کارخانه‌های فولادی ایران مانند کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه فولاد مبارکه، کارخانه میلگرد ظفر بناب و کارخانه میلگرد البرز ایرانیان (فایکو) پشتیبانی می‌شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی تولیدکنندگان برتر میلگرد بپردازیم و مشخصات میلگرد تولیدی هر یک از آن‌ها را به اختصار بیان کنیم.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ایران بوده که در حوزه تولید فولاد ساختمانی و صنعتی و محصولات وابسته فعالیت دارد. این کارخانه در سال 1346 شروع به فعالیت کرد و توسط مهندسان روسی تاسیس شد. از جمله ویژگی­های محصولات این کارخانه، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد تولیدی و نوع میلگرد: میلگرد ساده و آجدار با استاندارد ملی ایران 3132 و استاندارد بین‌المللی DIN 488
  • نوع آلیاژ: فولاد کربنی و فولاد آلیاژی
  • روش تولید میلگرد: نورد گرم

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های‌ تولید کننده میلگرد در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان است که میلگرد را به دو صورت ساده و آجدار تولید می‌کند، ، این کارخانه همچنین میلگردهای آلیاژی را نیز تولید می‌کند که از استحکام تسلیم بالاتری برخوردار است پس در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله مقاومت بالایی دارد. این کارخانه در تولید میلگرد گواهینامه‌های Grade B500B و BS 4449:2005 را از شرکت UK CARES دریافت کرده است. وزن بندیل‌های میلگرد تولیدی ذوب آهن معمولاً بین ۵ تا ۵ و نیم تن هستند و بر روی آن‌ها آرم ESCO حک شده است. اگر میلگرد خریداری شده از این کارخانه، ۲۵ تن به بالا باشد باید گواهینامه فنی نیز به همراه بار مربوطه تحویل داده شود که بر روی آن نام و نشانی کارخانه، شماره گواهینامه، تاریخ صدور گواهینامه و علامت مشخصه ثبت شده است.

 

کارخانه ذوب آهن اصفهان
کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

کارخانه کویر کاشان

این مجموعه انواع میلگردهای فولادی شامل میلگرد ساده (A1) و آجدار را تولید می‌کند؛ میلگردهای آجدار در سه نوع A2، A3 و A4 موجود هستند. این کارخانه میلگرد ساده را در سایزهای ۱۲ تا ۴۰ و میلگرد آجدار را در سایزهای ۸ تا ۴۰ تولید می‌کند. از ویژگی‌های مهم این کارخانه تولید میلگرد A4 است که هر کارخانه‌ای قادر به تولید آن نیست، این میلگردها خاصیت جوش پذیری و مشخصات مکانیکی مناسبی دارد.

 

کارخانه میلگرد میانه

کارخانه میلگرد میانه نیز، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت فولاد آذربایجان است که در سال 1368 تأسیس و در سال 1380 به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در شهرستان میانه از توابع استان آذربایجان شرقی و در زمینی به مساحت 46 هکتار واقع شده است.

میلگردهای تولیدی این کارخانه بر اساس استانداردهای بین‌المللی DIN و ASTM و استانداردهای ملی ایران SNSO 3132 و ISIRI 3131 تولید می‌شوند. میلگردهای تولیدی این کارخانه از آلیاژهای مختلفی مانند کربن، منگنز، سیلیسیم، فسفر و گوگرد تشکیل شده‌اند. روش تولید میلگرد در این کارخانه از طریق نورد گرم است که شمش‌های فولادی را به میلگرد تبدیل می‌کند.

کارخانه فولاد آذربایجان (میانه) محبوبیت خاصی بین طراحان سازه‌های فولادی پیدا کرده است میلگرد را در سایزها و استانداردهای مختلف تولید و در بازار عرضه می‌کند. مشخصات میلگردهای تولیدی این کارخانه به شرح زیر است:

  • میلگرد ساده در سایزهای ۱۴ تا ۵۰ میلی‌متر، طبق استاندارد DIN 1013
  • میلگرد آجدار در سایزهای ۱۰ تا ۵۰ میلی‌متر، طبق استاندارد DIN 488

کارخانه فولاد خراسان

کارخانه فولاد خراسان (میلگرد نیشابور)

کارخانه فولاد خراسان یکی از بزرگترین و معتبرترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران است که در شهر نیشابور واقع شده است. این کارخانه در سال 1380 با هدف تولید میلگرد، آهن اسفنجی و شمش فولادی تأسیس شد و از آن زمان تا کنون رشد و توسعه چشمگیری را تجربه کرده است.

 

کارخانه فولاد خراسان در حال حاضر دارای چهار خط تولید میلگرد است که به ترتیب عبارتند از:

  • خط تولید میلگرد ساده
  • خط تولید میلگرد آجدار جناغی
  • خط تولید میلگرد آجدار ترکیبی
  • خط تولید میلگرد آجدار مارپیچ

میلگردهای ساده این کارخانه در سایزهای 10 تا 50 میلی‌متر با استاندارد ملی 3132 و با علامت اختصاری س240 تولید و روانه بازار می‌شوند. این میلگردها برای کاربردهای عمومی ساختمانی (عمرانی) و صنعتی مناسب هستند. میلگردهای آجدار این کارخانه در سه نوع جناغی، ترکیبی و مارپیچ تولید می‌شوند.

در ادامه معرفی کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد قصد داریم میلگرد نیشابور را که در بازار از محبوبیت خاصی برخوردار است را معرفی کنیم. میلگرد تولیدی این کارخانه از کیفیت بالایی برخوردار است. میلگردهای تولیدی این کارخانه شامل میلگردهای ساده، آجدار، مارپیچ و آجدار جناقی است.  در تولید میلگردهای این کارخانه از استاندارد ملی شماره ۳۱۳۲ استفاد می‌کنند. به منظور بهبود ویژگی مکانیکی میلگردهای آجدار جناغی در تولید آن از عملیات حرارتی Quench and Tempering استفاده می‌کنند.

 

نمونه‌ای از بندیل‌ میلگرد
نمونه‌ای از بندیل‌ میلگرد

 

کارخانه میلگرد ظفر بناب

کارخانه میلگرد ظفر بناب با بیش از یک دهه فعالیت، به­‌عنوان یکی از پیشتازان در تولید میلگردهای با کیفیت و متنوع شناخته شده است .این کارخانه در سال 1386 در شهرک صنعتی سهند منطقه بناب استان آذربایجان شرقی تاسیس شد و با موقعیت جغرافیایی ممتاز خود، به­‌عنوان یک منبع معتبر برای تامین میلگرد در مناطق نزدیک به خود شناخته می‌شود. کارخانه ظفر بناب انواع میلگرد آجدار را در سایزهای ۸ تا ۳۲ در انواع A2 و A3 تولید می‌کند که آج آن‌ها ۳۴۰ و ۴۰۰ است. ویژگی‌­های محصولات تولیدی این کارخانه به شرح ذیل هستند.

  • استاندارد تولیدی و نوع میلگرد: میلگرد ساده و آجدار با استاندارد ملی ایران 3132 و استاندارد بین‌المللی DIN 488
  • میزان صادرات: حدود 100 هزار تن در سال
  • نوع آلیاژ: فولاد کربنی و فولاد آلیاژی
  • روش تولید میلگرد: نورد گرم

کارخانه البرز ایرانیان (فایکو)

کارخانه میلگرد البرز ایرانیان یا همان فایکو، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران است که در سال 1393 در شهر ساری در استان مازندران افتتاح شد. میلگردهای تولیدی این کارخانه به روش نورد گرم و با استانداردهای ملی 3132 و بین‌المللی DIN 488 تولید می‌شوند.

این میلگردها از نوع آجدار بوده و در سایزهای 8 تا 32 میلی‌متر عرضه می‌شوند. مواد اولیه به‌کار رفته در تولید میلگرد شامل کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر و گوگرد هستند که در محدوده‌های مشخصی قرار می‌گیرند. کارخانه فایکو علاوه­بر تأمین نیازهای داخلی، به صادرات میلگرد به کشورهای همسایه و خاورمیانه نیز می‌پردازد.

کارخانه میلگرد صبا فولاد زاگرس

کارخانه صبا فولاد زاگرس، یکی از نوپاترین کارخانه‌های فولادسازی و تولید میلگرد در ایران است که در سال 1393 در شهرک سفید دشت در استان چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد. این کارخانه در فاز اول خود حدود 60 تن در ساعت (420 هزار تن در سال) میلگرد تولید می‌کند و در فاز دوم قصد دارد ظرفیت تولید خود را به 100 هزار تن در سال افزایش دهد.

میلگردهای تولیدی این کارخانه به روش نورد مستقیم و با استانداردهای ملی 3132 و بین‌المللی ASTM A615 تولید می‌شوند. این میلگردها از نوع آجدار هستند و در سایزهای 8 تا 32 میلی‌متر عرضه می‌شوند. مواد اولیه به‌کار رفته در تولید میلگرد شامل کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر و گوگرد هستند.

کارخانه جهان فولاد سیرجان

 این کارخانه، بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش فولادی و میلگرد در جنوب شرق کشور است که در سال 1364 در شهر سیرجان تأسیس شد. میلگردهای تولیدی آن از سایز8 الی32 هستند که 10 درصد آن به‌صورت صادراتی عرضه می‌شوند. آلیاژ مورد استفاده فولادهای کربنی و روش تولید نورد گرم است.

کارخانه آناهیتا گیلان

کارخانه آناهیتا گیلان کی از تولیدکنندگان میلگردهای تولید شده توسط این کارخانه از سایز ۸ تا ۳۲ است که مطابق با استاندارد ملی ۳۱۳۲ ایران تولید می‌شوند. میلگردهای تولیدی این کارخانه مشخصات زیر را دارند.

 

نوع میلگردمشخصات
میلگرد آجدار مارپیچآج ۳۴۰
میلگرد آجدار جناغیآج  ۴۰۰

 

کارخانه میلگرد راد همدان

کارخانه راد همدان یا فولاد راد همدان از نوین‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در کشور است که در سال 1390 در شهرک صنعتی ویان استان همدان تاسیس شد. این کارخانه با ظرفیت تولید سالیانه 500 هزار تن میلگرد، یکی از رقیبان قوی در بازار فولاد کشور به­حساب می‌آید.

مرکز تولید میلگرد راد با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و پیشرفته از شرکت STG ایتالیا، محصولات خود را طبق استاندارد جهانی DIN تولید می‌کند. این کارخانه همچنین دارای گواهینامه‌های استاندارد SNSO 3132 و BS 4449 بریتانیا است. این مرکز با ایجاد اشتغال‌زایی برای 500 نفر به طور مستقیم و 1500 نفر به طور غیر مستقیم، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه دارد.

کارخانه میلگرد سرمد ابرکوه یزد

کارخانه میلگرد سرمد، از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران به­‌حساب می‌آید. روش تولید میلگرد کارخانه ابرکوه یزد به این صورت است که ابتدا شمش‌های فولادی که از کارخانه‌های معتبر تامین می‌شوند، در کوره‌های القایی گرم شده و سپس به­وسیله دستگاه‌های نورد به شکل میلگرد درآمده و در خطوط خنک‌کننده خنک می‌شوند.

سپس میلگردها به قطعات 12 متری برش زده شده و در خطوط بسته‌بندی به­صورت باله‌های 2 تنی بسته‌بندی می‌شوند. این روش تولید میلگرد به روش ترمکس (Thermex) نامیده می‌شود که یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تولید میلگرد در جهان است. این روش باعث می‌شود که میلگردها دارای خواص مکانیکی و شیمیایی بالایی باشند و مقاومت در برابر کشش، خمش و لرزش را افزایش دهند.

سایر تولیدکنندگان میلگرد

این کارخانه‌ها که عمدتا از ظرفیت اسمی تولید سالانه بالا و محصولات مرغوبی برخوردارند شامل کارخانه‌های میلگرد آناهیتا، کاوه تیکمه داش تبریز، میلگرد شاهین بناب، کارخانه تولید میلگرد دزفول روهینا، کارخانه میلگرد سیادن ابهر و کارخانه میلگرد بافق یزد هستند.

همچنین از دیگر واحدهای تولیدی این دسته می‌توان به کارخانه میلگرد پرشین فولاد، کارخانه میلگرد آریا ذوب، کارخانه میلگرد آذر امین، کارخانه میلگرد شاهرود، فولاد ارگ تبریز، فولاد امیرکبیر خزر، میلگرد کاشان، میلگرد قائم، نورد گرم سمنان، آریان فولاد، فولاد سپهر ایرانیان، درپاد تبریز، کوثر اهواز، هیربد، ابرکوه اشاره نمود.

 

عوامل موثر بر تولید میلگرد
عوامل موثر بر تولید میلگرد

 

عوامل موثر بر تولید میلگرد در کارخانه های تولیدکننده میلگرد

تولید میلگرد یک فرایند پیچیده و دقیق است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولا سه عامل اصلی بر تولید میلگرد در کارخانه های تولیدکننده، اثر بیشتری دارند که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت:

مواد اولیه: ماده اولیه اصلی برای تولید میلگرد شمش فولادی است. شمش فولادی از ذوب سنگ آهن و کک و همچنین سایر مواد افزودنی در کوره‌های بلند به­دست می‌آید. کیفیت شمش فولادی بر خصوصیات مکانیکی و شیمیایی میلگرد تاثیر می‌گذارد.

بنابراین، تولیدکنندگان میلگرد باید از مواد اولیه با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای مورد نیاز استفاده کنند. همچنین، مواد اولیه باید در دسترس و با قیمت مناسب باشند تا هزینه تولید را کاهش دهند.

تکنولوژی تولید: شامل تجهیزات و فرآیندهایی است که برای تبدیل شمش فولادی به میلگرد استفاده می‌شود. تکنولوژی تولید بر روی کارایی، کیفیت، ظرفیت و ایمنی تولید میلگرد اثر می‌گذارد. بنابراین، تولیدکنندگان میلگرد باید از تکنولوژی‌های نوین و به­روز در خطوط نورد خود استفاده کنند. برخی از تکنولوژی‌های مورد استفاده در تولید میلگرد عبارتند از:

  • نورد گرم
  • نورد سرد
  • نورد مستقیم

·         استانداردهای تولید: شامل مجموعه‌ای از قواعد و معیارها هستند که برای اطمینان از کیفیت و ایمنی محصولات تعیین می‌شوند. استانداردهای تولید بر روی خصوصیات شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی و زیست محیطی میلگرد اثر می‌گذارند.

بنابراین، تولیدکنندگان میلگرد باید از رعایت استانداردهای تولید در تمام مراحل فرآیند تولید اطمینان حاصل کنند. برخی از استانداردهای تولید میلگرد عبارتند از:

  • استاندارد ملی ایران 3132
  • استاندارد بین‌المللی ISO 6935-2
  • استاندارد آمریکایی ASTM A615/A615M

مقایسه کیفیت میلگرد کارخانه های تولیدکننده

برای مقایسه میلگردهای مختلف در ایران، باید به عواملی مانند نوع فولاد، روش تولید، قطر، طول، شکل مقطع، خواص مکانیکی، مقاومت در برابر خوردگی و هزینه توجه کرد. برخی از معیارهایی که می‌توان برای ارزیابی کیفیت میلگرد استفاده کرد عبارتند از:

استاندارد ملی ایران (ISIRI) که بر اساس استاندارد بین‌المللی (ISO) تهیه شده است. این استاندارد شامل شماره‌های 3132، 3136، 3137، 3138 و 3139 است که برای میلگردهای فولادی مخصوص ساختمان‌های بتن آرمه تعریف شده‌اند. این استاندارد مشخصات فیزیکی و مکانیکی میلگردها را مشخص می‌کند. میلگردهایی که با این استاندارد مطابقت دارند، دارای نشان ISIRI بر روی برچسب آن‌ها هستند.

استاندارد آمریکایی (ASTM) که برای میلگردهای فولادی مخصوص ساختمان‌های بتن آرمه تعریف شده است، شامل شماره‌های A615، A706، A996 و A1035 است که برای میلگردهای کربنی، کم آلیاژ، بازیافتی و فولادی با دوام بالا تعریف شده‌اند. این استاندارد مشخصات شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی میلگردها را مشخص می‌کند. میلگردهایی که با این استاندارد مطابقت دارند، دارای نشان ASTM بر روی برچسب آن‌ها هستند.

استاندارد اروپایی (EN) که برای میلگردهای فولادی مخصوص ساختمان‌های بتن آرمه تعریف شده است. این استاندارد شامل شماره‌های 10080، 10138 و 1992 است که برای میلگردهای فولادی معمولی، پیش کشیده شده و با دوام بالا تعریف شده‌اند. این استاندارد مشخصات شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی میلگردها را مشخص می‌کند. میلگردهایی که با این استاندارد مطابقت دارند، دارای نشان CE بر روی برچسب آن‌ها هستند.

بر اساس این استانداردها، می‌توان گفت میلگردهایی که دارای کیفیت بیشتری هستند عبارتند از:

میلگردهای فولادی با دوام بالایی که دارند، از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و تنش‌های مکانیکی برخوردارند. این میلگردها معمولاً با استاندارد‌های ASTM A1035، EN 10138 و ISIRI 3139 تولید می‌شوند. میلگردهای مذکور برای ساخت و سازهایی که در معرض شرایط سخت محیطی هستند، مناسب­اند؛ مثل ساختمان‌های ساحلی، پل‌ها، تونل‌ها و غیره.

میلگردهای فولادی پیش‌کشیده‌شده که دارای مقاومت بالایی در برابر خمش و پیچش هستند. این میلگردها معمولاً با استاندارد‌های ASTM A996، EN 10138 و ISIRI 3138 تولید می‌شوند. این میلگردها برای ساخت و سازهایی که نیاز به انعطاف‌پذیری و تحمل بارهای دینامیکی دارند، مناسب هستند. مثلاً ساختمان‌های بلند، سدها، سازه‌های پیش ساخته و غیره.

برای انتخاب بهترین میلگرد برای هر پروژه، باید به نیازها و شرایط آن پروژه توجه کرد. برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • نوع سازه و محل اجرای آن
  • نوع بتن و مصالح مورد استفاده
  • نوع طراحی و محاسبات سازه
  • نوع نصب و اتصال میلگردها
  • هزینه و بازدهی سرمایه‌گذاری

به‌طور کلی، میلگردهایی که دارای استانداردهای بین‌المللی هستند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و برای ساخت و سازهای مدرن و پیشرفته مناسب هستند. اما این به این معنی نیست که میلگردهای داخلی کیفیت پایینی دارند.

برخی از میلگردهای داخلی نیز با استانداردهای بین‌المللی هم‌خوانی داشته و برای ساخت و سازهای معمولی و سنتی مناسب هستند. بنابراین باید با توجه به نوع پروژه و بودجه موجود، میلگرد مناسب را انتخاب کنید.

کلام آخر

هرچند که ایران از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران است اما سایر کارخانه­های موجود در آسیا برای فروش محصولات خود به­دنبال بازارهای دیگری هستند که گزینه‌های برتر آن‌ها کشورهای آسیای میانه هستند.

چین و روسیه از این دسته تولیدکنندگان هستند که اگرچه محصولات مرغوبی به بازار عرضه می‌کنند اما باید در انتخاب میلگرد، به بازار داخلی بسنده کرد چرا که علاوه بر برخورداری از خصوصیات فنی و استاندارد جهانی، قیمت به نسبت مناسب‌تری نیز دارند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
قاسمی
12 امرداد 1395
پاسخ دهید
باسلام وخسته نباشید درصورت آمادگی هریک ازتولیدکننده ها آمادگی تهاترمصالح باآپارتمان های درتیپ های ۷۵ تا۱۵۰متری درکرج راداریم ضمنا درصورت سرمایه گذاری ضمانت نامه بانکی یاوثیقه ملکی بنام سرمایه گذارانجام خواهدشد