آهن آنلاین

کارخانه فولاد خوزستان

کارخانه فولاد خوزستان

کارخانه فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد خام و شمش فولادی در کشور شناخته می‌شود. این کارخانه فولادی نیاز سایر کارخانجات به مواد اولیه را تامین می‌کند و در زمینه صادرات نیز فعال است. همچنین، شرکت فولاد خوزستان اولین کارخانه تولید آهن و فولاد ایران به حساب می‌آید که از روش‌های‌ احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی استفاده کرده است. این روش‌های نوین تولید مقاطع فولادی به پیشرفت صنعت فولاد ایران و برتری آن نسبت به بسیاری از کشورها کمک شایانی کرده است. در ادامه مطلب، به معرفی کامل مجتمع تولیدی فولاد خوزستان و محصولات آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی کارخانه فولاد خوزستان

کارخانه فولاد خوزستان در سال 1353 با وسعت 3.8 کیلومترمربع در شهر اهواز احداث شد و بهره‌برداری از آن تا سال 1368 به طول انجامید. این کارخانه، نقش کاملا محوری در تولید محصولات میانی فولاد و رساندن آن‌ها به دست مصرف‌کنندگان ایفا می‌کند. بنابراین، درصد قابل‌توجهی از محصولات فولادی موجود در بازار متعلق به شرکت فولاد خوزستان است. این محصولات در خطوط تولید پیشرفته‌ای تحت‌نظر کادری مجرب ساخته می‌شوند. این تولید حرفه‌ای باعث شده است، چندین نشان افتخار و گواهینامه معتبر به مجموعه فولاد خوزستان تعلق بگیرد. درهرحال، این کارخانه فولادسازی در توسعه اقتصادی و صنعتی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. در حال حاضر هم بیش از 5000 نفر در این مجتمع فولادی مشغول به کار هستند.

 

تولید مقاطع فولادی در کارخانه فولاد خوزستان
تولید مقاطع فولادی در کارخانه فولاد خوزستان

 

خطوط تولید و ظرفیت تولید کارخانه فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان دارای 3 واحد اصلی تولیدی است که در قسمت زیر، آن‌ها را برشمرده‌ایم:

واحد گندله‌سازی: این واحد دارای 2 مدول گندله‌سازی است که ظرفیت اسمی هرکدام از آن‌ها حدود 3.2 میلیون تن در سال برآورد می‌شود. به این ترتیب، تولید سالیانه گندله سنگ آهن فولاد خوزستان بیش از 6 میلیون تن است.

واحد احیای مستقیم: گندله‌های سنگ آهن در این واحد به آهن اسفنجی تبدیل می‌شوند. همچنین، واحد احیای مستقیم دارای 3 مدول میدرکس با ظرفیت 2.2 میلیون تن و 2 مدول زمزم با ظرفیت 1.8 هزار تن در سال است. درمجموع، ظرفیت تولید آهن اسفنجی فولاد خوزستان به 4 میلیون تن در سال می‌رسد.

واحد تولید فولاد: شمش و تختال به عنوان محصولات نهایی فولاد خوزستان در این واحد ساخته می‌شوند. واحد فولادسازی کارخانه دارای 6 کوره قوس الکتریکی، 2 ماشین 2 خطه ریخته‌گری تختال،  4 کوره پاتیلی، 3 ماشین 6 خطه شمش و تجهیزات جمع کردن غبار ناشی از فولادسازی است.

 

خط تولید محصولات کارخانه فولاد خوزستان
خط تولید محصولات کارخانه فولاد خوزستان

 

معرفی محصولات فولاد خوزستان

به‌طورکلی، شرکت فولاد خوزستان تولیدکننده محصولات میانی فولاد در کشور است و تولیدات آن شامل موارد زیر می‌شود:

شمش فولاد خوزستان

شمش فولاد خوزستان شبیه ذوزنقه است و طول آن به 2 متر هم می‌رسد. به‌طورکلی، شمش فولادی در مدل‌های اسلب، بیلت و بلوم تولید می‌شود.

اسلب فولاد خوزستان

اسلب فولاد خوزستان یا همان تختال به مکعب مستطیل شباهت دارد و طول، ضخامت و عرض آن به ترتیب برابر با 12 متر، 230 میلی‌متر و 25.1 متر است. این قطعه فولادی اغلب در ساخت محصولات نورد تخت همچون کویل و ورق نورد گرم بکار گرفته می‌شود.

بیلت فولاد خوزستان

سطح بیلت یا همان شمش CCM به اشکال دایره و مربع شباهت دارد و طول آن بیشتر از شمش فولادی است. عرض بیلت نیز کمتر از 15 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. این محصول معمولا جهت تولید سیم و میلگرد بکار گرفته می‌شود.

بلوم فولاد خوزستان

بلوم فولاد خوزستان (شمسه) همان بیلت با اندازه‌های مختلف است. عرض بلوم بالاتر از 15 سانتی‌متر بوده و سطح مقطع‌اش نیز کمتر از 230 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. این محصول در مواردی نظیر تولید قوطی، ناودانی، ریل و... کارایی دارد.

آدرس، شماره تماس و دیگر اطلاعات کارخانه

آدرس: استان خوزستان، شهر اهواز،

شماره تماس: 06132138080

کد پستی: 6178813111

پست الکترونیک: info@ksc.ir