آهن آنلاین
کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن

کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن

چهارشنبه 29 تیر 1401
زمان مطالعه: 9 دقیقه

در ایران کارخانه‌هایی در شهرهای مختلف وجود دارد که به تولید انواع تیرآهن می‌پردازند. ممکن است گاهی قیمت روز تیرآهن، در هر یک از این شرکت‌ها، با دیگری متفاوت باشد. برای اینکه از قیمت محصولات هر کدام به خوبی اطلاع پیدا کنید، خوب است که منابع رسمی در این زمینه را به خوبی دنبال کرده و مورد بررسی قرار دهید. هر چند که نرخ تیرآهن روز، به عوامل مهم دیگری هم وابسته است. این کارخانه‌ها، که به تولید انواع تیرآهن می‌پردازند، به شرح زیر هستند: کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن معمولا سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ را که از پرکاربردترین انواع تیرآهن به شمار می‌آید را تولید می‌کنند. تیرآهن که از مقاطع طویل به شمار می‌آید در صنعت ساختمان سازی به طور عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله معروف‌ترین کارخانه‌ های تولید کننده تیرآهن می‌توان به کارخانه‌های ذوب آهن، فایکو، آرین، یزد و بناب اشاره کرد. توجه داشته باشید که قیمت تیرآهن در برندهای تولیدی مختلف متفاوت است که علت آن می‌تواند عوامل گوناگونی باشد.چه کارخانه‌هایی به تولی تیرآهن در ایران می‌پردازند؟

بزرگ ترین و مهم ترین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن در ایران

چندین کارخانه تولید تیرآهن در ایران احداث شده است که هر یک از آن‌ها با رعایت اصول استاندارد موفق به ساخت محصولات باکیفیتی شده‌اند. تولیدکنندگان تیرآهن ضمن تامین نیاز داخلی در عرصه بین‌المللی نیز حضور دارند و درصدی از تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. از دلایل این موفقیت می‌توان به کیفیت مطلوب، تنوع بالا و قیمت مناسب آن‌ها اشاره کرد. حال اینکه کدام کارخانه‌ها عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن در ایران را از آن خود کرده‌اند در ادامه مطلب شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

کارخانه های تولیدکننده تیرآهن در ایران
کارخانه های تولیدکننده تیرآهن در ایران


• کارخانه ذوب آهن اصفهان
• فولاد ظفرناب
• فولاد کوثر در شهر اهواز
• فولاد فردوس باختر
• فولاد یزد
• فولاد خوزستان
• فولاد کرمانشاه
• فولاد ماهان
• کارخانه فولاد فایکو

در ادامه این مطلب قصد داریم برخی از کارخانه‌های مطرح شده را به طور مختصر معرفی کنیم.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از معروف‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در ایران است که عملکرد قابل‌قبولی در تولید انواع تیرآهن دارد. این کارخانه با تجهیزات مدرنی مجهز شده است و نیروهای متخصصی در خطوط تولید آن کار می‌کنند. این امکانات مجموعه ذوب آهن منجر به پیشتازی آن در داخل کشور شده است و در جوامع بین‌المللی نیز جزو برندهای شناخته‌شده محسوب می‌شود. به این ترتیب، کارخانه ذوب آهن یکی از برندهای موفق ایرانی در حوزه فولادسازی است.

 

تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان
تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

  • انواع تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان
  • تیرآهن IPE یا بال نیم پهن موازی تولیدشده بر اساس استاندارد DIN1025-5 در سایزهای ۱۲ الی ۳۰
  • تیرآهن IPN یا بال باریک شیبدار تولیدشده بر اساس استاندارد DIN1025-1 در سایزهای ۱۲۰و ۱۴۰
  • تیرآهن IPB یا بال پهن موازی تولیدشده بر اساس استاندارد DIN1025-2 در سایزهای ۱۴ ۱۶ ۱۸ ۲۰ و ۳۰

این مجتمع فولادی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید کننده فولاد به شمار می‌آید که از محبوبیت خاصی برخوردار است.

تیرآهن‌های تولید شده این کارخانه به شرح زیر است:

تیرآهن بال باریک شیبدار IPN که طبق استاندارد DIN 1025-1 و در مشخصات EN10024 و تیرآهن بال پهن موازی را مطابق استاندارد ISIRI 14484 تولید می‌کند. علاوه بر این، نوع بال نیم پهن موازی مطابق با استاندارد DIN 1025-5 از انواع تیرآهن تولیدی این کارخانه می باشد. این کارخانه انواع تیرآهن را در سایزهای ۱۲ تا ۳۰ تولید می‌کند.

کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

کارخانه آریان فولاد بزرگترین کارخانه خصوصی ساخت محصولات فولادی مانند تیرآهن در خاورمیانه است. این مجموعه در سال ۱۳۸۰ به منظور تامین بخشی از نیاز کشور به مقاطع فولادی در شهرستان بوئین زهرا راه‌اندازی شد. شرکت آریان فولاد جهت تولید محصولات خود از استانداردهای معتبر بین‌المللی تبعیت می‌کند. برای نمونه، تیرآهن آریان فولاد طبق استاندارد آلمانی DIN 1025-5 ساخته شده است. درضمن، بیشتر تیرآهن‌های کارخانه به کشورهای مختلف صادر می‌شوند؛ از‌این‌رو، کارخانه آریان فولاد به یکی از صادرکنندگان مقاطع فولادی تبدیل شده است.

این کارخانه تیرآهن‌های IPE (ضخامت جان و بال ثابت است) را در سایزهای ۱۴ تا ۲۴ و INP (با فاصله گرفتن از جان، ضخامت بال‌ها کم می‌شود) تولید می‌کند.

انواع تیرآهن کارخانه آریان فولاد

  • تیرآهن بال پهن موازی تولیدشده طبق استاندارد DIN 1025-5 در سایزهای ۱۶ الی ۲۷
  • تیرآهن بال نیم پهن موازی تولیدشده طبق استاندارد DIN 1025-5 در سایزهای ۱۶ الی ۲۷

 

تیرآهن
تیرآهن

 

کارخانه تیرآهن فایکو (فولاد البرز ایرانیان)

کارخانه فولاد البرز ایرانیان با نام تجاری فایکو در بازار شناخته می‌شود. این کارخانه در سال ۱۳۳۹ در مازندران تاسیس شد و هدف اصلی آن، ساخت مقاطع فولادی موردنیاز کشور در کیفیت بالا بود. کارخانه فایکو خطوط تولید پیشرفته‌ای دارد و محصولات خود را در تناژ بالا تولید می‌کند. برای نمونه، دارای ۲ خط تولید تیرآهن IPE و IPN با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن در سال است. درضمن، تیرآهن‌های فایکو در سایزهای ۱۴ الی ۲۶ تولید و عرضه می‌شوند.

کارخانه شاهین بناب

مجموعه فولاد صنعت بناب با نام تجاری شاهین بناب در حال فعالیت است. این مجتمع تولیدی به منظور ساخت مقاطع فولادی پرکاربرد در سال ۱۳۸۳ در آذربایجان شرقی راه‌اندازی شد. کارخانه شاهین بناب از ۷ خط نورد تشکیل شده است که در بستر آن‌ها، محصولاتی نظیر انواع تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و... را تولید می‌کند. همچنین، تیرآهن شاهین بناب در مدل‌های مختلف و تحت سایزهای ۱۴ الی ۲۰ تولید می‌شود. برای تولید انواع تیرآهن نیز از استاندارد ملی تبعیت می‌کنند.

کارخانه شاهین بناب زیرمجموعه مجتمع فولاد بناب است، از دیگر زیر مجموعه‌های این مجتمع می‌توان به صنعت بناب، صنعت شهریار و صنعت سهند اشاره کرد. تیرآهن‌های تولیدی این کارخانه به صورت بال نیم پهن موازی و نیمه سبک است.

کارخانه آرین فولاد غرب

تیرآهن‌های تولید شده این مجتمع فولادی عبارتند از بال پهن موازی و بال نیم پهن موازی. این مجموعه تیرآهن را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. استاندارد تیرآهن بال نیم پهن آن مطابق با DIN 1025-5 است.

کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه)

فرآیند راه‌اندازی کارخانه جهان فولاد غرب کرمانشاه در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و فاز اول آن در سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرد. این کارخانه ظرف مدت کوتاهی توانست برای تیرآهن‌های خود پروانه استاندارد ملی را اخذ کند. به عبارتی، شرکت جهان فولاد غرب از تولیدکنندگان موفق انواع تیرآهن در کشور است که با وجود نوپا بودن اعتبار و موفقیت زیادی دارد. ضمن اینکه تیرآهن جهان فولاد غرب تحت مدل‌ها و سایزهای مختلفی تولید می‌شود و درکل، تنوع قابل‌قبولی دارد.

انواع تیرآهن جهان فولاد غرب

  • تیرآهن نیم پهن I مدل IPE جهان فولاد غرب ساخته‌شده طبق استانداردهای معتبر در سایزبندی ۸۰ الی ۲۰۰ میلی‌متر
  • تیرآهن عریض I مدل IPB جهان فولاد غرب ساخته‌شده طبق استانداردهای معتبر در سایزبندی ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌متر

 

کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه)
کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه)

 

کارخانه فولاد کوثر اهواز

کارخانه فولاد کوثر اهواز از مجموعه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران است که موقعیت مکانی مناسبی دارد. این کارخانه به بنادر جنوب و بازار خلیج فارس نزدیک است و می‌تواند با بازارهای جهانی به راحتی تعامل برقرار کند. علاوه بر این، شرکت فولاد کوثر اهواز دارای خطوط تولید پیشرفته‌ای است و کادر مجرب آن موفق به طراحی و تولید حرفه‌ای مقاطع فولادی پرمصرف مانند تیرآهن شده‌اند. به‌طورکلی، مقاطع فولادی کوثر اهواز از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند و در عین حال، تنوع بالایی دارند.

  • انواع تیرآهن فولاد اهواز
  •  تیرآهنIPE فولاد اهواز تولیدشده بر اساس استانداردهای اروپایی با ضخامت بال زیاد
  • تیرآهن IPN فولاد اهواز تولیدشده بر اساس استانداردهای چین و روسیه با ضخامت بال متغیر
  • تیرآهن IPB فولاد اهواز تولیدشده بر اساس استانداردهای معتبر با ظاهری شبیه H و بال‌های بلند

کارخانه فولاد ناب تبریز

کارخانه فولاد ناب تبریز در سال ۱۳۸۲ با هدف تولید انواع تیرآهن، نبشی و ناودانی شروع به کار کرد. این کارخانه، ظرفیت تولید خود را به حدود ۴۵۰ هزار تن در سال رسانده است و از‌این‌رو، در زمره بزرگترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در ایران قرار می‌گیرد. مقاطع فولادی شرکت ناب تبریز به دلیل تولید طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی از درجه کیفی بالایی برخوردار هستند و از آن‌ها می‌توان با خیالی آسوده در سازه‌های فلزی استفاده کرد. درضمن، مجموعه فولاد ناب تبریز، تیرآهن را در مدل‌های سبک و نیمه سبک در اندازه‌های مختلف تولید می‌کند.

انواع تیرآهن ناب تبریز

  • تیرآهن نیمه سبک بال نیم پهن معروف به تیرآهن سبک IPE ساخته‌شده بر مبنای استانداردهای ISIRI 16348، DIN EN 10056-1998 و همین‌طور، GOST 8510-1986 در سایزهای 14، 16 و 18
  • تیرآهن بال نیم پهن معروف به IPE ساخته‌شده بر مبنای استانداردهایISIRI 1791 ، DIN EN 10056-1998 و همین‌طور، GOST 8510-1986 در سایزهای مختلف

کارخانه (مجتمع) فولاد ظفر بناب

کارخانه فولاد ظفر بناب در سال ۱۳۸۶ به منظور ساخت میلگرد و تیرآهن در آذربایجان شرقی راه‌اندازی شد. ظرفیت تولید کارخانه در اوایل فعالیت‌اش حدود ۲۰۰ هزار تن بود؛ اما با گذشت زمان به 300 هزار تن در سال رسید. اکنون نیز ظرفیت سالیانه تولید مقاطع فولادی آن تا مرز ۴۰۰ هزار تن پیش رفته است. ضمن اینکه تیرآهن یکی از محصولات مهم شرکت ظفر بناب است که در استاندارد IPE تولید می‌شود. شایان ذکر است، ساخت تیرآهن در سایزهای ۱۲ الی ۲۷ انجام می‌گیرد؛ اما تا اطلاع ثانوی تنها تیرآهن‌های سایز ۱۴ الی ۲۰ وارد چرخه تولید و توزیع می‌شوند.

انواع تیرآهن ظفر بناب

تیرآهن بال نیم پهن موازی مدل نیمه سبک (IPE) بر اساس استاندارد تولید ISIRI 16348 در سایزهای 14 الی 20

کارخانه فولاد یزد احرامیان

کارخانه فولاد یزد احرامیان یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در کشور است که بیش از سه دهه تجربه دارد. به عبارتی، چندین دهه است که شرکت فولاد یزد احرامیان نیاز بازار داخلی به محصولات فولادی را تامین می‌کند. خط تولید تیرآهن کارخانه نیز تحت شرایط مناسبی به فعالیت می‌پردازد و در بستر آن، انواع تیرآهن بال نیم پهن موازی سبک و نیمه سبک در سایزهای 14 الی 24 تولید می‌شوند. همچنین، برای ساخت تیرآهن از استاندارد ملی ایران پیروی می‌کنند. از این استانداردها می‌توان به استاندارد ISIRI 1791 و استاندارد ISIRI 16348 اشاره کرد.

کارخانه صنعت ماهان

کارخانه صنعت ماهان در سال 1385 در شهرستان گرمسار استان سمنان دایر شد و نهایتا، فعالیت رسمی خود را در سال 1389 شروع کرد. این مجموعه تولیدی در زمینه طراحی و ساخت انواع تیرآهن، نبشی و ناودانی فعالیت می‌کند. ظرفیت سالیانه آن نیز حدود 50 هزار تن برآورد می‌شود. بنابراین، مجتمع پروفیل صنعت ماهان بخشی از نیاز بازار به مقاطع فولادی را تامین می‌کند. به‌طورکلی، محصولات شرکت پروفیل ماهان کاملا استاندارد تولید می‌شوند؛ به همین دلیل، در زمره بهترین‌های ایران قرار گرفته‌اند.

انواع تیرآهن صنعت ماهان

تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE) بر مبنای استاندارد تولید ISIRI 1791 و سایزبندی 14، 16 و 18

مقایسه کیفیت تیرآهن کارخانه های تولیدکننده

همان‌طور که بیان شد، کشور ما دارای تعداد زیادی کارخانه تولیدکننده تیرآهن است که همگی آن‌ها از اصول و استانداردهای تولید ملی و بین‌المللی پیروی می‌کنند؛ از‌این‌رو، کیفیت تولیدات آن‌ها در سطح قابل‌قبولی قرار دارد. در هر حال، از شرکت‌های تولیدی که کیفیت ساخت را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و محصولات آن‌ها کاملا موردتایید است می‌توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان، پروفیل صنعت ماهان، جهان فولاد غرب، آریان فولاد، فایکو، ظفر بناب و... اشاره کرد. در بین این موارد، مجموعه ذوب آهن اصفهان علاوه بر رعایت کیفیت محصولات تولیدی خود به تنوع آن‌ها نیز توجه دارد؛ به صورتی که تیرآهن هاش در حال حاضر تنها توسط این برند تولید می‌شود.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

کیفیت تیرآهن هر کارخانه در ایران براساس چه عواملی تعیین می شود؟

معمولا تولیدکنندگانی که از مواد اولیه باکیفیت استفاده می کنند به همین سبب با توجه به سابقه درخشان خود در این لیست قرار می گیرند.

تولیدکنندگان تیرآهن در ایران از چه اصولی پیروی می کنند؟

کارخانه های تولیدکننده تیرآن در ایران از اصول و استانداردهای تولید ملی و بین‌المللی پیروی می‌کنند.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.