آهن آنلاین
استانداردهای جوشکاری

استانداردهای جوشکاری

سه‌شنبه 23 دی 1393
زمان مطالعه: 4 دقیقه

استانداردهای جوشکاری مطابق با تعریف انجمن جوشکاری آمریکا، مدارکی هستند که فعالیت های جوشکاری را مدیریت و هدایت می کنند.استانداردها توصیف کننده ملزومات فنی برای مواد ، فرآیندها ، محصولات ، سیستمها و یا خدمات هستند . همچنین استانداردها اطلاعاتی درباره تجهیزات ، روش ها ، روندها و تست های مورد نیاز به ما می دهند.

استاندارد جوشکاری عبارت جامعی است که شامل کدها ، اسپک ها ، شیوه های توصیف شده ، دسته بندی ها و راهنماها می شود.تفاوت بین این عبارات نشان از تفاوت در هدفی داردکه به وسیله نویسنده دنبال می شود.به همین دلیل مدارک مختلف با اینکه ممکن است در محتوا مشابه باشند ، قابل جایگزینی با یکدیگر نیستند.

معمولا کدها برای اعمال به فرآیندها می باشند و نشانگر فعالیت های اجباری هستند.اسپک ها ملزوماتی را مشخص می کنند که معمولا بر روی محصولات اعمال می شوند.

هویت اختیاری استانداردهای جوشکاری زمانی اجباری می شوند که مدارک تامین به آن اشاره شود، بوسیله مقامات صاحب صلاحیت مورد تاکید قرار گیرد و یا برای ایمنی عمومی و طبق آیین نامه مربوط به آن موضوع خاص اعلام شده باشد.

استاندارد جوش چیست؟

استاندارد جوش شامل جوشکاری گاز و قوس الکتریکی به شکل پیوند لب به لب، سپری و حفره‌ای می‌شود. این استاندارد برای لوله‌های فولاد کربنی و کم آلیاژ کارایی دارد. این لوله‌ها نیز جهت انتقال گاز، نفت خام، مشتقات نفتی و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، برای انجام جوشکاری می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد؛ اما در تمام آن‌ها باید به استانداردها و دستورالعمل‌های جوشکاری پایبند بود. عدم رعایت استاندارد جوش ممکن است خسارت‌های جانی و مالی زیادی به صنعتگران تحمیل کند. بنابراین، استاندارد جوشکاری یکی از نکات بسیار مهم در دنیای صنعت است که باید جدی گرفته شود. در ادامه با انواع استاندارد تعریف‌شده جوشکاری در دنیا آشنا خواهید شد.

 

استاندارد جوش
استاندارد جوش

 

انواع استاندارد جوشکاری

انواع استاندارد جوشکاری مورد استفاده در ایران و جهان به شرح زیر است:

استاندارد AWS

انجمن جوشکاری آمریکا با نام AWS شناخته می‌شود. درواقع، استاندارد AWS کوتاه‌شده عبارت American Welding Society است. به‌علاوه از وظایف اصلی انجمن جوشکاری آمریکا می‌توان به تحقیق و آماده کردن دستورالعمل‌های مختلف جهت جوشکاری و بررسی جوش اشاره کرد.

استاندارد ASME

استاندارد ASME مخفف American Society of Mechanical Engineers است. این استاندارد تقریبا مشابه AWS است؛ با این تفاوت که فعالیت گسترده‌تری در رشته مکانیک و احداث سازه‌‌های مختلف دارد. رعایت دستورالعمل‌های ASME نیز در جوشکاری حائز اهمیت است.

استاندارد API

سازمان API با نام کامل American Petroleum institute در حوزه تحقیق و توسعه تولید و بهره‌برداری اصولی از لوله‌های نفتی و گازی به فعالیت می‌پردازد. عمل به استاندارد API می‌تواند به پیشبرد با کیفیت سیستم‌های لوله‌کشی کمک شایانی کند.

بررسی دستورالعمل ‌ها و استانداردهای جوشکاری

سازمان‌های AWS، ASME و API دارای دستورالعمل‌ها و استانداردهای جوشکاری مشخصی برای هر قطعه یا سازه‌ای هستند که عمل به آن‌ها، ایمنی کار را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. با توجه به نوع پروژه می‌توان از دو یا چند استاندارد استفاده کرد. این استانداردها شامل فرآیندهایی هستند که قبل از جوشکاری شروع شده و تا پایان آن ادامه می‌یابند. افراد با کمک آن‌ها می‌توانند مراحل آماده‌سازی قطعه یا سازه، نحوه جوشکاری، شرایط جوشکاری، روش بازرسی و تایید جوش را یاد بگیرند. یادگیری تخصصی دستورالعمل‌های جوشکاری به آن‌ها کمک می‌کند تا عملیات را بدون مشکل انجام دهند.

قبل از آغاز جوشکاری باید دستورالعمل AWS را تهیه کرد. این دستورالعمل دارای چندین مبحث تحت عناوین AWS D10.10 جهت مشخص کردن گرمایش سرجوش‌ها در پایپینگ، AWS A5.30 برای به‌کارگیری فیلترهای جوشکاری، AWS A5.18 جهت ارزیابی الکترودهای موجود برای جوشکاری قوسی در فولادات کربنی، AWS A5.4 مخصوص الکترودهای جوشکاری SMAW، AWS A5 متریال‌های مصرفی در جوشکاری، AWS D1.1 بیانگر کدهای موجود جوشکاری و AWS A1.1 بررسی ابعادی جوشکاری است. تعاریف ASME نیز بسیار زیاد است و مربوط به جوشکاری و بازرسی جوش می‌شود. استاندارد API نیز بیشتر به تست و بررسی جوشکاری می‌پردازد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.