آهن آنلاین
همه چیز درباره میلگرد ترانس

همه چیز درباره میلگرد ترانس

سه‌شنبه 04 امرداد 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از پرکاربردترین انواع مقاطع فولادی در صنعت، ساختمان و پروژه‌های عمرانی، میلگرد است. از این محصول فولادی در ساختمان‌سازی برای افزایش مقاومت بتن استفاده می‌شود. به‌دلیل سطح صاف و صیقلی این مقطع در تولید انواع وسایل فلزی مثل میز، صندلی، پله و ... کاربرد دارد.

کارخانه‌های تولید فولاد، از روش‌های نورد سرد و نورد گرم برای تولید این مقطع فولادی استفاده می‌کنند. محصولات تولید شده به روش نورد سرد، سایز دقیق‌تری دارند و برای کارهای حساس از آن‌ها استفاده می‌شود.

از مهم‌ترین تولیدکنندگان این محصول فولادی در ایران باید به شرکت ذوب آهن اصفهان، فولاد کویر کاشان و مجتمع فولاد خراسان اشاره کرد. در ادامه این مقاله آهن آنلاین همراه ما باشید تا شما را با انواع میلگرد ترانس، کاربردها، نحوه محاسبه وزن و مزایای آن آشنا کنیم.

انواع میلگرد ترانس

به‌طورکلی، این محصول فولادی براساس نوع به دو مدل پولیشی و سنگ خورده تقسیم‌بندی می‌شود؛ در نوع سنگ‌خورده برای صاف کردن سطح از دستگاه‌های سنگ‌زنی مثل لیدکوپینگ استفاده می‌شود که آن به دو نوع سر زرد و سر قرمز تقسیم می‌شود.

 

آرماتور ترانس انواع مختلفی دارد.

 

محصولات پولیشی، به تک پولیش و دو پولیش تقسیم می‌شوند که نوع دو پولیش سطح براق‌تر و صیقیلی‌تری نسبت به دیگری دارد.

میلگرد ترانس چطور تولید می شود؟

در صنعت فولادسازی برای تولید این محصول از دو روش استفاده می‌شود:

  • روش نورد گرم: در این روش که به آن غلتک گرم هم می‌گویند، شمش فلزی مذاب از بین دو غلتک عبور می‌کند تا ضخامت آن به مقدار مشخص شده برسد.
  • روش نورد سرد: شمش فلزی یا فرآورده حاصل از نورد گرم، از بین غلتک‌ها عبور می‌کند تا به ضخامت و اندازه مشخص شده برسد. به دلیل حساسیت بیشتر دستگاه‌های نورد سرد، سایز میلگردهای تهیه شده به این روش دقیق‌تر است.

کاربرد میلگرد ترانس

این مقطع فولادی، کاربردهای گسترده‌ای دارد. از جمله این کاربردهای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محاسبه وزن میلگرد ترانس چگونه است؟

وزن این مقطع فولادی با توجه به چگالی آلیاژی که از آن ساخته شده، محاسبه می‌شود. اگر برای ساخت این مقاطع از فولاد استفاده شده باشد، با استفاده از فرمول زیر می‌توانید وزن هر یک متر آن را محاسبه کنید.

وزن هر متر میلگرد ترانس= (2/قطر میلگرد به سانتی‌متر)2 * 3.14* 0.785

بررسی مزایا و معایب میلگرد ترانس

میلگرد ترانس، به‌دلیل روش تولید، دوام زیادی دارد. تنوع شکل و مقطع، باعث کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف شده است که از مزایای آن به حساب می آیند.

 

استفاده از میلگرد ترانس مزایا و معایب مختلفی دارد.

 

تفاوت قیمت میلگرد ترانس با سایر انواع میلگرد

این مقطع فولادی از مواد با کیفیتی ساخته می‌شود؛ تکنولوژی تولید میلگرد ترانس نسبت به انواع دیگر پیچیده‌تر است و به انرژی بیشتری نیاز دارد. این دو مورد باعث شده تا قیمت میلگرد ترانس بیشتر باشد.

سخن پایانی

میلگرد ترانس در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود؛ این محصول توسط کارخانه‌های فولادسازی داخلی تولید می‌شود و قیمت مواد اولیه و انرژی به طور مستقیم بر قیمت آن تاثیر دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای انواع مقاطع فولادی به سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.